Kulturdebatt – med Frp-innleder

Protestfestivalen 2011 ble sparket i gang på lørdag, og en av de første debattene satte fokus på Frp sin kulturpolitikk. Gruppeleder Tor S. Utsogn (Frp) innledet til en debatt som også handlet om kulturarbeidere, kulturmidler og Kilden. – Kulturen er et sterkt bærende element i samfunnet, sa Venstres Dag Vige i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Tor S. Utsogn (Frp)

Foto: Eva Kvelland

Debatten, som ble arrangert i lokalene til Christiansands Kunstforening, stilte spørsmålet: Er Fremskrittspartiet det nye kulturpartiet? Partiets gruppeleder og førstekandidat i Kristiansand, Tor S. Utsogn, innledet til debatten, og kunne blant annet fortelle de oppmøtte at kulturen i Kristiansand ikke hadde noe å frykte dersom partiet kom til makta. Det kan du lese mer om på Fædrelandsvennens nettsider.

I tillegg til Utsogn fra Frp, satt Venstres Dag Vige i panelet. Det samme gjorde Jan Oddvar Skisland (Ap), Vidar Kleppe (Dem.), Anne Marie Almedal og Erling Folkvord. Tidligere redaktør i Fædrelandsvennen, Finn Holmer Hoven, ledet debatten, som var den første under årets Protestfestival.

Kunstsosiolog Dag Solhjell hevder at Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre er landets nye kulturpartier. Dette lå som utgangspunkt for debatten, der spesielt Frp sin kulturpolitikk stod i fokus. Kulturarbeidernes situasjon var et av spørsmålene som ble drøftet i debatten.

– Kulturarbeidere må ha vilkår som gjør at de kan overleve og oppfylle sin viktige rolle i samfunnet, sa Dag Vige (V) i debatten.

En kulturdebatt i Kristiansand kommer ikke utenom Kilden, og pris på investeringer og drift er sentralt.

– Kilden koster. For Kristiansand er likevel ikke dette så voldsomt som mange skal ha det til, med tanke på hvor mye vi får igjen. Vi må tenke litt større, og fremover, slo Vige fast, og fortsatte: – Vi trenger flere kulturmidler på lokalt nivå. Det er det ingen tvil om. Blant annet trenger kulturskolen flere stillinger.

Dag Vige og Jan Oddvar Skisland (Ap) kulturdebatt Protestfestivalen 2011

Foto: Eva Kvelland

Dag Vige (V) og Jan Oddvar Skisland (Ap) deltok i lørdagens kulturdebatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**