Frykter for klimameldingen

Ola Elvestuen er ikke spesielt overrasket over olje-og energiminister Ola Borten Moes utfall mot miljøbevegelsen, men frykter for den kommende klimameldingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ola Elvestuen på Venstres valgkampåpning i Oslo 2011

Foto: Venstre

– Med et slikt utgangspunkt frykter jeg for den kommende klimameldingen, for vi vet at Arbeiderpartiet sitter på sidelinjen og jubler over Borten Moe i denne saken, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen til Avisenes Nyhetsbyrå.

– Ola Borten Moe har startet en kamp mot vindmøller. Han skaper et karikert fiendebilde som ikke har rot i virkeligheten. Tvert om har miljøbevegelsen sammen med Venstre vært en stadig kritiker av Senterpartiets manglende resultater i Olje- og Energidepartementet. Borten Moe forsvarer nå en fornybarsatsing vi ikke har sett noe til, sier Elvestuen

Kunstig debatt
Venstre mener Borten Moe prøver å dra opp en kunstig debatt for å skjule manglende resultater for Senterpartiet i regjering.

– Han har ingen ting å vise til. Vi har fortsatt ikke noen avtale på plass med EU om fornybardirektivet, noe som skyver avtalen med Sverige om grønne sertifikater ut i det uvisse. Problemet, som miljøbevegelsen har skjønt for lengst, er ikke at det er for mange vindmøller i Norge. Heller tvert om. Fornybarsatsingen er satt på vent, og nå har vi ventet i fem lange år, sier Elvestuen.

– Men Borten Moes utspill må være pinlige for SV og Erik Solheim, sier Elvestuen, som mener SV og Senterpartiet uttaler seg som om de ikke sitter i samme regjering

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**