Debatter: Vågsbygd menighet og Filadelfia

Venstres Dag Vige deltar i mange debatter i valgkampen. Søndag stod Vågsbygd menighet og Filadelfia for tur. Her kan du lese om hvordan det gikk i Vågsbygd, der de fleste temaene var lokale. Vige er selv bosatt i bydelen, og godt kjent med de utfordringene panelet måtte svare på. – Dette er en stor og viktig bydel, sa Venstres ordførerkandidat i debatten på søndag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Etter gudstjenesten i Vågsbygd kirke, ble det – tradisjonen tro – arrangert politisk valgdebatt med lokale temaer på dagsorden. Hele bredden av det politiske landskapet møtte opp. Blant dem flere toppkandidater. Debatten, som ble ledet av Hans Petter Mjølund, startet med at alle kandidatene fikk peke på hva som er deres aller viktigste saker i valgkampen. Dag Vige trakk spesielt frem Venstres engasjement for byutvikling og partiets prioritering av de som trenger det mest – ikke folk flest. Etter åpningsrunden i panelet, var første tema på dagsorden parkeringsplassen utenfor kirken. Møtelederen minnet panelet på at de alle hadde lovet asfalt, bot og bedring for fire år siden – men at ingenting likevel hadde skjedd. Flere politikere beklaget, og ingen håpet at det gikk fire nye år.

– Her må vi bare beklage, sa – blant flere – Senterpartiets førstekandidat Julie Nilsen.

Dag Vige debatt 2011 Vågsbygd menighet

I debatt: Venstres førstekandidat, Dag Vige og Beate Helland fra Frp.

De to påfølgende temaene i debatten var utviklingen i Augelandsbukta og tilgangen til sjøen. Allerede i onsdagens bystyremøte skal skjebnen til ei terraseblokk i området avgjøres, og panelet ble utfordret på hva de kom til å gjøre. Det var i denne debatten Rødts Halvor Fjermeros uttalte – til latter fra salen – at Arvid Grundekjøn “spenner kjerra foran merra”. Venstres Dag Vige var opptatt av å stoppe opp i forhold til de forslagene som nå foreligger, men advarte samtidig mot å avvise planene fullstendig.

– Det er viktig at vi sikrer tilgang til havet, sa Vige i debatten. Mange pekte også på viktigheten av å huske at det er mange forskjellige hensyn som skal tas. Både boliger, næringsliv, friluftsliv og kaivirksomhet skal tas hensyn til.

Etter en debatt om kollektivtransport, avsluttet møteleder med å spørre panelet om hva de vil med kirkelig fellesråd i Kristiansand. Alle partiene var enige om at fellesrådet har en viktig rolle som talerør for alle kirkene i kommunen. Venstres Dag Vige er kommunens politiske representant i rådet, og hadde følgende melding til publikum: – Vi er en lydhør kommune, og både fellesrådet og de enkelte kirkene blir godt tatt i mot, lyttet til og hørt på.

Dag Vige debatt 2011 Vågsbygd menighet

I panelet: Vidar Kleppe (Dem.), Theis Salvesen (Ap), Norvald Nilsen (SV), Julie Nilsen (Sp), Hans Petter Horve (MDG), Halvor Fjermeros (R), Grete Kvelland Skaara (KrF), Eivind Larsen (PP), Dag Vige (V), Beate Helland (Frp) og Arvid Grundekjøn (H).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**