Ærlige politikere, eller valgflesk

Dette innlegget er fra vår fungerende Leder Kjersti Almåsvold. “Eidsvoll har svært godt utgangspunkt for utvikling.” skriver Kjersti. Her får du hele innlegget fra vår engasjerte leder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Etter kveldens debatt i Feiring, for første gang på lenge blant publikum, lurer jeg på om tilhørerne er tilfreds med politikere som sier det de tror velgerne vil høre.

Det er selvfølgelig mulig at noen ikke har satt seg inn i utfordringene Eidsvoll står overfor, uten at det på noen måte rettferdiggjør alle politiske lovnader. De som skal styre kommunen må gjøre noe drastisk på inntektssiden, hvis de mener å opprettholde for eksempel dagens skolestruktur. Det er umulig å innfri alle valgløftene om kvalitetsøkning innenfor skole og omsorg, uten å være åpen for endringer.

Befolkningsprognosen viser at Eidsvoll de nærmeste årene får kraftig vekst i antall barn i barnehage- og skolepliktig alder, samtidig vil antall eldre synke. Kvaliteten på noen av våre omsorgstjenester bør forbedres, kapasiteten på noen områder er for dårlig og vedlikeholdsbehovet stort. Eidsvoll har svært godt utgangspunkt for utvikling. Vår geografiske plassering og kulturelle historie gir oss fortrinn. Etter et stort organisatorisk løft og med en dyktig administrasjon, er grunnlaget for utvikling bedre enn på lenge.

Skal vi klare investeringene og samtidig øke kvaliteten på tjenestene, forutsetter det at politikerne evner å tenke flere tanker samtidig og tør å ta tak i det som er “upopulært”. Vi må diskutere skolestruktur for hele kommunen. Vi må slutte med klatting. Vi må tenke helhet og lage langsiktige planer så folk vet hvor vi går. Bare ved å se utfordringene i sammeheng, kan vi både forbedre tjenester og overføre mer penger til lag og foreninger innenfor dagens skatte- og avgiftsnivå. Å påstå annet er blank løgn. Vi i Venstre tror at å involvere innbyggerne i alt plan- og utviklingsarbeid, skaper forståelse for og ønske om endringer. Vi tror innbyggerne kan bidra med gode forslag og kreative ideer som sikrer en utvikling der flest mulige interesser blir ivaretatt, uten økt skattenivå. Politikernes viktigste oppgave er å sørge for at plan- og utviklingsarbeid igangsettes og tilrettelegges for høy deltagelse og involvering, ikke bare fra enkelte sterke grupperinger. Grunnlaget for utviklingsarbeidet vil likevel være: Tilbudet av offentlige tjenester må følge reelle behov, ikke enkeltpersoners særinteresser på bekostning av fellesskapet.

Kjersti Almåsvold

fung.leder Eidsvoll Venstre