-Vi har lenge hatt utstyr og i noen grad brukt det i samisk og småfag i vg skole. Videoundervisning er jo dessuten en viktig faktor i LOSA-modellen (Lokalt Opplæringstilbud i Samarbeid med Arbeidslivet), der man kan ta teoriundervisningen per videokonferanse. Nå bør man oppdatere utstyret ved skolene slik at det blir driftssikkert, la lærere trene seg i bruk og komme i gang, sier Venstres Roar Sollied, som til daglig administrerer en slik undervisningsform i Forsvarets høgskole. Der brukes en modell hvor deltakerne samles fysisk ved oppstarten for å bli kjent med lærer og medstudenter. Senere er det videokonferanse ut semesteret og man fram til eksamen, som arrangeres på de forskjellige steder.
-I Forsvaret har vi jo deltakere fra hele landet, men vi kan jo tenke oss at man i videregående kunne ha en ambulerende lærer innenfor en region, der flere skoler deltar. Læreren kunne da forelese fra forskjellige skoler for å ha nærkontakt oftere. Avstand spiller jo ellers ingen rolle, så for den saks skyld kunne man jo koble til vennskapsskoler i utlandet. Mulighetene er mange, men hovedformålet er altså å kunne gi et tilbud i fag som ellers ikke vil stå på menyen, forklarer Sollied. Han påpeker at 8-regelen medfører at fag vanskelig kan videreføres etter opphold, for lærerkompetansen forsvinner gjerne samtidig.
-Videregående skoler i landet kan sikkert dele erfaringer som allerede er gjort, mener Sollied. Han viser samtidig til at Universitetet i Tromsø i fjor deltok i et samarbeidsprosjekt med Forsvarets høgskole på Bardufoss for utprøving av en videokonferansemodell. Disse erfaringene kan gjerne tilfalle andre skoleslag, sier Roar Sollied, som selv er utdannet språklærer og har fungert som nestleder i fylkestingets utdanningskomite.