Som sagt – så gjort!

Politisk regnskap for perioden 2007 – 2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstres har helt siden vi ble valgt inn i kommunestyret i 2007 markert seg som et aktivt, uavhengig og konstruktivt opposisjonsparti med et sterkt engasjement for å få til gode løsninger, i tråd med vårt valgprogram. I praksis har vi hatt betydelig større innflytelse på politikken enn merkelappen "opposisjonsparti " skulle tilsi. Her er noen eksempler på det vi har gjort så langt:

Revitalisering av lokaldemokratiet: Vi var aktivt med på å berede veien for den nye politiske organiseringsmodellen i Gjerdrum, med færre faste utvalg og en styrking av kommunestyrets rolle. Vi fikk flertall for å søke dept. om forsøksordning med 16 års stemmerettsalder ved lokalvalget (ikke innvilget av dept.). Vi fikk etter hvert også støtte fra et samlet kommunestyre for vårt forslag om å arrangere åpen plansmie for Ask i forbindelse med kommuneplanarbeidet.

Barnehage: Vi bidro aktivt til at det ble flertall for bygging av ny Gjerdrum barnehage i kommunal regi for å sikre bedre balanse mellom det offentlige og private barnehagetilbudet.
Skole: Venstre har for de fire budsjettrundene i perioden samlet sett gått lengst av alle partier i å foreslå styrking av skolebudsjettet – og alltid med full dekning! Vi har i enkelte år fått støtte fra andre partier om å øke skolebudsjettene noe.

Skiløyper og folkehelse: Vi har konsekvent støttet anskaffelse av nødvendig nytt utstyr for å preparere skiløyper og bakken i Kniplia. En støtte til både idrett og folkehelse på en gang.
Frivilligheten: Vi fikk full støtte i budsjettbehandlingen for vårt forslag om å gi 132 000 kr ekstra til Frivillighetssentralen for leie av lokaler på Kulturhuset for trivselsfremmende tiltak for bygdas eldre. Dermed gir vi også en ekstra håndsrekning til Kulturhusets økonomiske oppreisning!
Helse, pleie og omsorg: Vi har støttet opp om det nødvendige budsjettløftet i 2011 for hjemmebaserte tjenester og for pleie— og omsorgstilbudet i sin helhet.

Sosialt ansvar: Vi har fått støtte for vår linje om å ta imot unge flyktninger til Gjerdrum.
Kommuneøkonomi: Vi fikk en viss støtte i kommunestyret (H) for vårt forslag i 2010 om å stramme inn finansreglementet, slik at det ikke åpnes for finansplassering i risikable derivatprodukter. Under behandlingen av budsjettet for 2011 gikk vi sammen med Krf, Sp og Frp for å redusere driftsunderskuddet fra rundt 6 mill til 2 mill. SVs ene representant sikret så vidt flertall for Høyre og Aps etter vår mening uansvarlige budsjettpolitikk.

Næringsutvikling: Vi fikk full støtte for å se plan for næringsutvikling i sammenheng med kommuneplanen, med den begrunnelse at arealdelen i kommuneplanen og sentrumsutviklingen på Ask vil være de viktigste tilretteleggende tiltakene for næringsutviklingen i Gjerdrum. Vi har også konsekvent stått for det syn at vi bør legge til rette for et mer variert næringsliv og at servicenivået overfor etablerere og lokalt næringsliv bør styrkes.

Samferdsel: Vi har bidratt til at kollektivfelt fra Åsenhagen til Skedsmokorset er budsjettert av fylket med oppstart i 2011!

Klimaplan for Gjerdrum: Vi var aktivt med på å få til en helhetlig klimaplan for Gjerdrum.

Vi lover å stå på videre, og i neste periode søker vi å oppnå enda større innflytelse på lokalpolitikken i Gjerdrum!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**