Miljøvennlig og trivelig byutvikling

Det er, bør og skal være vekst og utvikling i Kongsberg. Spørsmålet er bare hvordan vekst og byutvikling kan skje til Kongsbergs beste. For Venstre er prioritering av miljøhensyn og trivsel i byen viktig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ellen Korvald

Foto: Bjørn Flo Knudsen

HiBU-saken har blitt viktig, og kanskje også en symbolsak på hvordan byen skal utvikles i tida framover. Venstre mener at HiBu bør forbli på Raumyr, – i sine moderne spesialbygde bygg med muligheter for ekspansjon, i flotte omgivelser, med gode veg- og parkeringsmuligheter og med både gå- og sykkelavstand til sentrum. En by i vekst kan ikke avskrive så bynære arealer til dette formålet.

Men det er mange andre hensyn vi også må ivareta når byen vokser og utvikler seg.
Ett moment i en miljøvennlig byutvikling er å utvikle sentrum slik at forflytting mellom bosted, jobb og handel i størst mulig grad kan skje til fots eller med sykkel. Videreutvikling av "sykkelbyen", der trygge og effektive løsninger prioriteres, er viktig for å stimulere til bruk av sykkel i dagliglivet. Det må også arbeides for å få etablert "bysykler" som kan lånes på bl.a. Knutepunktet og brukes enten man skal til Næringsparken eller til HiBu. Bedre kollektivtilbud er selvsagt også helt avgjørende for å redusere bilbruken.

Sentrumsplanen legger opp til flere boliger i sentrum gjennom fortetting. Fordelen med dette er kortere avstander som igjen stimulerer til mer bruk av sykkel og gange, og at det skaper aktivitet i sentrum. Venstre mener det da er da svært viktig at det ikke bygges høyere og tettere enn at Kongsberg fortsatt forblir en hyggelig by med sitt eget særpreg. Nye bygg kan enten tilpasses den tradisjonelle arkitekturen, eller være mer moderne. Uansett må det tilpasses og spille på lag med omgivelsene.

Det er bygd mange leiligheter i sentrum de siste årene. Særlig eldre innbyggere, som ikke har overskudd til hage og snømåking lenger, ser ut til å trives godt med dette. Men kanskje er denne etterspørselen i ferd med å bli dekket. Mitt inntrykk er at få barnefamilier etterspør denne boformen her på Kongsberg. Vi må derfor nå framover ha mindre fokus på leilighetskomplekser og mer fokus på boliger med egen hageflekk. Tenk om Hellebekkområdet kunne videreutvikles med tette enkeltboliger i tradisjonell Kongsbergstil (inspirert av Møllergata og Korpemoen) framfor kompakte blokker opp i seks etasjers høyde. Dette vil gi noe færre boligenheter, men kanskje gi attraktive og sentrale boliger mer i samsvar med unge familiers behov og ønsker.

Venstre vil ha handel i sentrum for å skape en levende by. Vi må finne riktig balanse mellom sentrumsnære kjøpesentre (Berja og Stortorget) og butikktilbudet i handlegatene på Vestsida og på Nymoen. Venstre avviser nytt kjøpesenter med detaljhandel på Sildetomta fordi dette vil tømme handlegatene. Aktiv stimulering og lokalisering av aktiviteter på Vestsida må prioriteres særlig høyt i kommende periode. Ny "gamlebru" som gir bedre atkomst er et viktig tiltak. Kommunen må også føre en parkeringspolitikk som gjør at folk tar handelen på Kongsberg, og ikke utenfor byen.

Og til slutt, dersom vi skal ha en miljøvennlig og trivelig byutvikling, må vi prioritere nok areal til grønne lunger, lekeplasser og parker i byen, allment tilgjengelige stier langs Lågen og ut til turområdene, og dessuten unngå nedbygging av bynære turområder.

Vårt mål er at Kongsberg skal være en levende og trivelig by med sitt eget særpreg også om 100 år.

Ellen Korvald, Venstres 2. kandidat

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**