Hvordan satse på skolen

En riktig god skole i Levanger gjør at det er akkurat her vi vil bo. For, skolen er nøkkelen til det gode liv, skriver Per Einar Wesieth i Levanger Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Innlegg av Per Einar Weiseth – Levanger Venstre

Per Einar Weiseth

Foto: Fotograf Hattrem

Det viktigste ved skolen er å oppleve mestring. Det at jeg får til noe, kan noe og er verd noe. Å jobbe selv eller sammen med andre for å skape noe, og deretter få anerkjennelse for innsatsen, er blant det beste vi mennesker kan oppleve. Mestring gir selvtillit, og er avgjørende for at elevene tør anvende sin kunnskap og for videre læring.

Det å finne ut hvem man er, og hvem man skal vokse til å bli, skjer gjennom skoleårene. Det handler om å finne balansen mellom trygghet og det å vokse, som innebærer å utfordre komfortsonen. Det er i forhold til medelever og venner dette skjer, og skolen er den viktigste arenaen.

I skolen må elevene se sammenhengen mellom teori og hvordan den kan brukes. De må få prøvd ut hvordan teorien fra flere fag kommer til anvendelse i praksis. Det handler om å få til ting fordi man kan noe. Skaperkraft utvikles når vi får brukt våre evner. I arbeidslivet lever vi av skaperkraft, ikke av kunnskap alene.

Skolen skal bygge kunnskap og fokusere på det elevene kan og gi dem mot, evne og vilje til å anvende det. Til det trenger vi flinke lærere som kan formidle sine fag, og sette kunnskap og praksis i sammenheng. Vi må også sørge for dyktige skoleledere som får det beste ut av lærerstaben og som driver frem utviklingen av den gode skolen.

For å styrke Levangerskolene vil Venstre legge til rette for at lærerne driver systematisk kompetanseutvikling, sikre at elevene får praksisfag, og at de har fysisk aktivitet hver dag:

-Lærerne i grunnskolen gis økt kompetanse gjennom faglig utviklingsarbeid og personlig oppfølging i skoletiden
-Elever i ungdomsskolen skal ha et valgfag med praktisk ferdighetstrening
-Alle barn i grunnskolealder skal ha organisert fysisk aktivitet minst en skoletime hver skoledag

Ved å satse på skolen så satser vi på den enkelte, og på Levanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**