Dette er vel og bra, med de beste intensjoner om samdrift og felles slagkraft. Men, vi vet alle at Eidangerparsellen, som alle er enige om må komme på plass, lar vente på seg. Andre bedringer i infrastrukturen, som bybane fra Skien til Bamble har heller ikke kommet noen vei. Felles drift og samkjøring av IT-tjenester er ikke oppnådd osv.
Dette er ikke et argument for å avvikle Grenlandssamarbeidet. Tvert i mot! Vi bør intensivere og videreutvikle samarbeidet med tanke på en snarlig, fremtidig kommunesammenslåing. Det behøver nødvendigvis ikke skje i kommende periode, men det behøver da ikke ta like lang tid som det allerede er gått siden 2003. Vi må nå tørre å si at det er et ønsket mål.
Grenlandssamarbeidet har allerede utredet mulighetene for samkjøring på flere områder; men siden det offisielle målet er interkommunalt samarbeid, ikke kommunesammenslåing, er det klart at ting tar tid. Hver kommune står fritt til å godta eller forkaste forslag, så det må endeløse diskusjoner og forhandlinger til før enighet oppnås.
Telemarksforsknings rapport fra 21.02.11 om økonomiske effekter av to ulike former for kommunesammenslåing i Grenland, viser beregninger i kort- og langtidsperspektiv – ut fra dagens forutsetninger i inntektssystemet:
For "Stor-Grenland" kommune (Skien, Porsgrunn, Bamble og Siljan) konkluderer de med at rammetilskuddet øker med 10,1 mill, hvert år, de første ti år, men reduseres med 26,8 mill fom 15 år i en statisk beregning ut fra dagens forhold. Det vil si at "I perioden 2011 2020 vil den nye kommunen ha mottatt 103,9 mill kr mer enn de selvstendige kommunene vil få i sum"
Det er sikker merinntekt i form av økte tilskudd i 10 år, dog med reduksjon etter 15 år om dagens forutsetninger og overføringssystemer skulle være de samme. I tillegg er det for "Stor-Grenland" forventede innsparinger på rene (nåværende) administrasjonsutgifter på inntil 76 millioner, samt at en vil kunne ha et ytterligere innsparingspotensial ved å se tjenestetilbudet i sammenheng og evt. lage større enheter.
Det foreligger altså allerede utregninger som viser at det er økonomisk gevinst i sammenslåing. Tallene viser det direkte på kort sikt (første 10 år) med overføringer som er kompensatoriske fordi det på nasjonalt plan er et politisk mål at flere kommuner slår seg sammen. Med Samhandlingsreformen, som trer i kraft fra 2012, vil dette bare bli ytterligere styrket, for reformens forutsetning er større, mer selvhjulpne kommuner. På lang sikt, hvor beregningene spår nedgang i rammetilskuddet, er det likevel rimelig å tro at kommunesammenslåingen fortsatt er gunstig, fordi vi bla bør ha anvendt merinntektene godt; styrket infrastrukturen, tilrettelagt for næringsetablering, og funnet bedre løsninger på drift og organisering av kommunens tilbud.
I tillegg vil vi ved å faktisk slå oss sammen, bli et eget tyngdepunkt mellom Oslo og Kristiansand. For Grenland, som har felles utfordringer i behovet for bedret samferdsel, større befolkningsvekst, og flere arbeidsplasser, har det betydning. Vi kan bli en region som har et stort nok befolkningsgrunnlag til at det blir interessant å etablere seg her – både for bedrifter og familier. Kommunesammenslåing er derfor en av de viktigste satsningene vi kan gjøre for å effektivisere kommunal drift, øke befolkningsveksten, og få flere arbeidsplasser.
Vi bør ta dette inn over oss og begynne konkret arbeid for dette nå. Rent praktisk kan vi organisere oss ala Oslo, Bergen o.l og ha et bystyre og 6 bydeler (de tidligere kommunene).
La oss tørre å tenke nytt. Tenke stort, tenke fremover. Ja til ett Grenland!
Siri Svenkerud
Listekandidat, Venstre.
Link: Telemarksforskning