Busstilbudet: Haugalandet må få hånden på rattet

Det er nødvendig med større lokal medvirkning i driften av busstilbudet på Haugalandet, sier Venstres førstekandidat ved fylkestingsvalget Helge Solum-Larsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kolumbus (Rogaland Kollektivtrafikk) skal gi et best mulig kollektivtilbud med buss og båt i Rogaland. Venstre vil gi økt lokal medvirkning i driften av kollektivtilbudet ved å gjøre kommunene til eiere i Kolumbus, opprette regionale brukerråd og la kommunene være høringsinstans.

Vi vil foreslå å endre eierskapet av Kolumbus fra et rent fylkeskommunalt eid selskap til å bli et selskap som kommunene i Rogaland og fylkeskommunen eier sammen, slik at vi får bedre løsninger for brukerne. Dette har vært prøvd ut med hell andre steder i landet, opplyser Solum-Larsen. Buskerud fylke opprettet for to år siden et kollektivselskap som eies av et partnerskap av fylket og kommunene. Det gir et selskap der kommunene får innflytelse i eiermøtet og får valgt styremedlemmer som tar med seg lokal kunnskap inn i arbeidet.

Venstre vil også anbefale at Kolumbus oppretter regionale brukerråd, hvor selskapet kan diskutere rutevalg, betalingsløsninger, service og andre forhold med de som faktisk benytter seg av kollektivtilbudet. Venstre slår også fast at ruteoppsett og endringer må sendes på høring til de berørte kommunene før de iverksettes.

Helge Solum Larsen peker på at det er frusterasjon flere steder i fylket på hvordan driften av kollektivtransporten utføres. Det finnes flere eksempler der en lokalt opplever tilbudet som lite tilpasset virkeligheten ute. Ruteendringer finner sted uten høring i berørte kommuner, og brukere opplever enkeltruter som lite fornuftige når valg av reisemiddel skal gjøres.

Venstres Svein Abrahamsen, som er tredjekandidat ved fylkestingsvalget, viser til at mange på Haugalandet er misfornøyd med busstilbudet og at det derfor er nødvendig å gjøre noe. Haugesunds Avis la nylig fram en undersøkelse som viste at hele 70 prosent av bilistene ikke ser på buss som et alternativ til bil. I debatten som fulgte viste mange til at dagens ruter ikke er tilpasset folks behov. -Jeg tror forslaget vårt om større lokal medvirkning vil gi oss et bedre busstilbud på Haugalandet, sier Abrahamsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**