Venstre sier ja til friskole

Drammens Tidene skrev torsdag at Venstre hadde stemt mot å anbefale Drammen Friskole AS. -Dette er helt feil.
Venstre har ingen representant i Hovedutvalget for utdanning, forteller 1. kandidat Runolv Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Runolv Stegane

Foto: Torbjørn Tandberg

– Venstre vil ikke være dårligere enn Stoltenberg, som selv har gått på privat skole (Steinerskolen) og ville dermed ha stemt for søknaden fra Drammen Friskole AS om å etablere en videregående skole bygd på Montesorri-pedagogikk. Det er sunt med konkurranse. Det høyner kvaliteten i offentlig skole, sier 1. kandidat for Buskerud Venstre Runolv Stegane.

Spørsmålet om private friskoler er et politisk dilemma for et liberalt parti, når vi samtidig vil ha en sterk offentlig skole. Friskoler bidrar uten tvil til nytenking og gir nye erfaringer om pedagogikk og organisasjonsformer, samtidig som de gir valgfrihet til å finne det undervisningstilbudet som passer best for den enkelte elev.
Friskoler skal bare være et supplement til den offentlige skolen, og friskoler bør derfor ikke ha et omfang og en utbredelse som svekker det offentlige skolesystemet.

– Søknaden fra Drammen Friskole AS viser at det bare skal satses på studiespesialisering, og at de har planer om å dra 360 elever ut av offentlig skole. Problemet med private friskoler er at de i hovedsak velger undervisningstilbud som er rimelig å drive. Faren er at det offentlige sitter igjen med mange dyre linjer som dans, drama, media og naturbruk. Her er kostnaden pr. elev tre ganger så stor som på studiespesialisering.
Når dette er sagt, er Venstre villig til å si ja til flere friskoler i Buskerud. Jens Stoltenberg har gått på privat Steinerskole. Da må et liberalt og frihetstenkende Venstre være positiv.

Saken om ny friskole i Drammen har fått stor oppmerksomhet, til tross for at det bare skulle gis en uttalelse fra fylkeskommunen. Det er Utdanningsdirektorattet som avgjør saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**