1. Kommunen skal ha jevn og tett dialog med rektorene, og lede et forpliktende og oppbyggelig samarbeid med dem. Kommunen vil aktivt støtte og oppmuntre rektor i arbeidet med å få til et godt kollegium som løfter seg. Kommunen skal lytte til rektor og læreres ønsker og krav, og vil stadig diskutere hva som er viktigst å prioritere. Kommunen skal respektere skolens selvråderett og oppmuntre rektor og lærere til sammen å finne ut hva som passer akkurat deres skole best.
2. Kommunen skal sammen med rektorene stå på for å rekruttere og holde på lærere, og kunne forhandle om lønn om nødvendig. Et sentralt virkemiddel for å få fagfolk inn og få dem til å bli, er lærerens karriereplan. Slike planer må være langsiktige og bindende, og vil kunne gjøre skolene i kommunen til en attraktiv arbeidsplass.
3. Aktivt eierskap betyr at kommunen stiller krav og følger opp. For eksempel: Kommunen ber om en tiltaksplan for et godt sosialt miljø blant elevene, mens rektor, lærere og assistenter sjøl bestemmer innholdet i en slik plan. Ofte vil initiativet gå motsatt vei, fra skolen til kommunen. Vi i Venstre vil høre godt etter hvilke behov rektor og lærere melder. Det er lærerne som ser elevene hver eneste dag. Ideer født i klasserommet kan være mer verdt enn mange rundskriv fra sentralt hold.
Skal vi henge med resten av landet i kunnskaper og ferdigheter, må vi satse på basisferdigheter i grunnskolen. Alvdal Venstre mener det er riktig å skjerme elevenes daglige trening i skriving, lesing og regning, og vil sikre at andre aktiviteter ikke går på bekostning av den.
I barneåra har vi muligheten til å legge et godt grunnlag som vil gi utslag i alle andre skolefag senere. Det er også i denne perioden det er lettest å bruke hjemmenes ressurser positivt. Alvdal Venstre vil ha en ambisiøs skole som stiller krav til hjemmene og bruker potensialet som ligger i frivillig medvirkning. Både gjennom leksehjelp og aktiv deltakelse i FAU har foreldre /foresatte mye å gi i tillegg til raking og baking.
Thor Arve Vartdal og Live Stokstad, Alvdal Venstre