Skedsmo på rett vei

ByråkratiBarometeret, som sammenligner hvor mye ressurser kommunene bruker til å drive byråkratiet, viser at Skedsmo har gått opp fra 142. plass i 2010 til 101. plass i 2011. — Vi har hatt stort fokus på effektivisering, og dette viser at vi er på rett vei. Men det viser også at vi har noe å strekke oss etter, sier Skedsmo Venstres ordførerkandidat Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lommebok, penger

Foto: Microsoft

For Venstre er det viktig å føre en ansvarlig økonomisk politikk og arbeide for at innbyggerne skal få gode tjenester som ikke koster mer enn nødvendig.

— Nettopp derfor har det vært stort fokus på effektivisering i kommunen de siste årene, blant annet ved hjelp av et eksternt byrå som har gått gjennom driften. Dessuten har vi åpnet for større grad av samarbeid med private tilbydere, både når det gjelder konkurranseutsetting av tjenester og når det gjelder måten vi bygger, prosjekterer og drifter bygg på, sier Bjerkholt. Han viser blant annet til at nye Asak skole og barnehage, som skal stå ferdig til vinteren, bygges som et såkalt offentlig-privat samarbeid.

Sammenlignet med mange andre kommuner i landet, har Skedsmo mye mindre penger å rutte med per innbygger fordi inntektsutjevningssystemet favoriserer små fraflyttingskommuner på bekostning av store, sentrale vekstkommuner.

— Det gjør at vi må ha et ekstra fokus på effektivitet, både når det gjelder administrasjon, tjenesteproduksjon og byggeprosjekter. Det gjelder å få mer igjen for pengene, avslutter Bjerkholt.

ByråkratiBarometeret finner du her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**