Se mulighetene!

Svelvik er en kommune som sårt trenger fornying og nytenkning, samtidig som man fører en forsvarlig økonomisk politikk. De siste fire årene har vært en økonomisk katastrofe for vår kommune, hvor det sittende kommunestyre har lånt penger til langt over pipa. I en slik situasjon er det viktig og også se mulighetene, og ikke bare problemene skriver Trond Kjeldås og Inge Pettersen i sitt innlegg i Svelviksposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Se mulighetene!

Hele innlegget gjengis nedenfor:

Den 12. september går vi igjen til valgurnene, og denne gangen er det ventet rekordhøy valgdeltakelse. Et levende lokaldemokrati, med et representativt kommunestyre, forutsetter at flest mulig gjør sin borgerplikt og avgir stemme ved valget.

Svelvik Venstre er et nystartet lokallag, som stiller liste for første gang i år. Som ferske politikere uten særlig erfaring skal vi være ydmyke på at vi vil ha mye å lære, men det betyr også at vi ikke har gamle kjepphester å forsvare, og kanskje øyner å tenke litt nye tanker. Vi stiller også med Svelviks "yngste" liste, med en snittalder på 42 år.

Men hvorfor stemme på "lille" Venstre den 12. september?

Trond Kjeldås

Svelvik er en kommune som sårt trenger fornying og nytenkning, samtidig som man fører en forsvarlig økonomisk politikk. De siste fire årene har vært en økonomisk katastrofe for vår kommune, hvor det sittende kommunestyre har lånt penger til langt over pipa. Skolenedleggelser har truet, og man har måttet innføre eiendomsskatt for å holde hodet over vannet. Dersom TV3s "Luksusfellen" hadde vært rettet mot norske kommuner måtte Svelvik vært en prima kandidat for det programmet.

I en slik situasjon er det viktig og også se mulighetene, og ikke bare problemene. Vi i Venstre mener, som vel de fleste andre partiene i Svelvik, at noe av det som er viktigst i den kommende perioden er å sikre at Svelvik klarer å få til en vekst i innbyggertallet. Men det er viktig at kommunen har en visjon og en plan for hvordan dette skal skje, slik at veksten i størst mulig grad bidrar til å avhjelpe problemene kommunen sliter med, slik som synkende elevtall og økende gjennomsnittsalder på befolkningen. Får vi til "den rette" veksten vil det kunne hjelpe til med både å fylle kommunekassen og skolene våre.

Inge Pettersen

Det påbegynte arbeidet med kommuneplanen vil ha en nøkkelrolle i så henseende, og vi i Venstre vil jobbe for at det ender opp i en plan som er ambisiøs nok til at Svelvik kan bli et ennå mer attraktivt sted å bosette seg.

I disse dager kommer Venstres program dumpende ned i postkassen hos samtlige husstander i Svelvik. Det er en forholdsvis tykk blekke på 12 sider, men la ikke det skremme deg. Les den!

Vi synes vi har fått til et gjennomarbeidet program som både er nyskapende, fremtidsrettet og som vi tror vil gjøre kommunen til et bedre sted å bo. Ikke bare for den kommende fireårsperioden, men også på lang sikt.

Det er naen gang satt de gode løsningene ofte ligger i sentrum, som en gylden middelvei, også i politikken.

Vår visjon for perioden 2011-2015 er "Se mulighetene!". Det håper vi du også gjør når du går til valgurnen. Godt valg den 12. september!

Inge Pettersen og
Trond Kjeldås,