Gir med én hånd og tar med den andre

Venstre krever at kommunen støtter Dyrebeskyttelsen i Bergen og Hordaland, ikke motarbeider den. – Boten viser at dyrevernerne er satt i en vanskelig poisjon i Bergen, mener Per-Arne Larsen, bystyrekandidat for Bergen Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Anders_Skoglund_pressebilde_2011_kvadratisk

For å omplassere dyr som er etterlatt eller mishandlet trenger Dyrebeskyttelsen forskjellige midlertidige fosterhjem.
– Vi bør være glad for at personer stiller opp på denne måten, men i stedet har det lenge vært konflikt mellom kommunen og Dyrebeskyttelsens fosterhjem. Venstre har alltid stått på Dyrebeskyttelsens side, påpeker Anders Skoglund, som er medlem av bystyrets finanskomité.

Mens kommunen bidrar med omkring 30.000,- kroner til Dyrebeskyttelsen avd Bergen og Hordaland, har man samtidig en stående bot på over 300.000,- til fosterhjemmet på Tertnes.
– Dette må da være et overdrevet eksempel på å gi med den ene hånden og ta med den andre, sier Larsen, leder av Åsane Venstre.

Per-Arne

Engasjement, ikke næring
Grunnen til at fosterhjemmet mottar bøter er at kommunen stempler det de driver med som næringsvirksomhet. De har derfor en utkastelsesordre og mottar dagbøter inntil de omregulerer til næring.
– Men enn så lenge Dyrebeskyttelsen er en ideell organisasjon er jo dette nødt til å være en misforståelse. Venstre håper ansvarlig byråd, Lisbeth Iversen, kan klargjøre om hun faktisk mener at dette forsterhjemmet til Dyrebeskyttelsen driver næringsvirksomhet, sier Skoglund.

Venstrepolitikerne vil prøve å finne en løsning for Dyrebeskyttelsen.
– Vi vil foreslå at kommunen opphever utkastelsesvedtaket og ettergir boten, sier Larsen.
– Kommunen og politiet kan ikke på den ene siden henvise personer som finner etterlatte dyr til Dyrebeskyttelsen, og deretter bøtelegge Dyrebeskyttelsen for å ta vare på det etterlatte dyret.

Dyrenes Hus haster
Venstre har også flere ganger krevd opprettelsen av et Dyrenes Hus i Bergen, senest i sommer.
– Dette haster mer enn noensinne å få på plass. I år har Dyrebeskyttelsen påpekt at problemer med kjæledyr som dumpes, mishandles og forsømmes er verre enn noensinne. Medieoppslag gjennom sommeren har understreket dette. Aktivt dyrevern er en målestokk på vår kulturelle utvikling. Venstre mener dyr har en egenverdi, og skal behandles med respekt. Å behandle personer som brenner for dyrevelferd på samme måte burde være en selvfølge, avslutter Skoglund og Larsen.

Les om saken i dagens papirutgave av BA!

katt
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**