Dag Vige i idrettspolitisk debatt

Venstres gruppeleder og toppkandidat, Dag Vige, deltok torsdag i en idrettspolitisk debatt i regi av idrettsrådet. Et bredt sammensatt panel var innom en rekke saker, men økonomiske spørsmål og hallsituasjonen i kommunen stod sentralt. – Noe av det viktigste vi kan gjøre er å sørge for god og forutsigbar arealplanlegging, sa Vige i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Torsdagens debatt i regi av idrettsrådet ble arrangert på Caledonien i Kristiansand, og hele bredden av det politiske landskapet var representert. Publikumsoppmøtet var godt, og spesielt uttrykte flere av debattdeltakerne glede over den store andelen ungdom på tilhørerbenken. Idrettspresident Børre Rognlien holdt en innledning før debatten, der han skisserte de viktigste utfordringene fra idretten til politikerne. Han fokuserte på nødvendigheten av gode idrettsanlegg med en forutsibar og god økonomi. Samtidig skrøt han av Kristiansand kommunes satsing de siste årene. Her kan du lese hvilke seks punkter Idrettsforbundet ber politikerne prioritere de neste fire årene.

Debatten var innom flere temaer, men hallsituasjonen og de økonomiske vilkårene for idretten i Kristiansand stod i fokus. Det har vært et viktig prinsipp for de fleste partiene i kommunen at alle bydelene skal ha et godt halltilbud. Hellemyr er på trappene, og Tveit “seiret” nylig over Randesund i kampen om å følge deretter. Flere i panelet uttrykte også et ønske om å snarest få på plass planleggingen av en hall nummer to i Randesund, og kommunen ser allerede på mulige kostnadsbesparelser ved å bygge tre haller samtidig.

– Det er viktig med idrettsanlegg ute der folk bor, ikke bare i sentrum, sa Dag Vige i debatten. Vige er også opptatt av folkehelse og fysisk aktivitet generelt, og presenterte tanker om å i større grad legge til rette for “selvaktiverende” skolegårder.

Idrettsdebatt 010911 Kristiansand Dag Vige

Venstres Dag Vige snakker om viktigheten av å legge til rette for aktivitet der folk bor. Helge Refsnes (PP) og Julie Nilsen (Sp) lytter.

Økonomiske rammevilkår for idrettsklubbene dominerte store deler av debatten. I dag er anleggene uten halleie store deler av året, mens en i sommermånedene må betale for å benytte idrettsanleggene. I tillegg kommer en arrangementsavgift i forbindelse med for eksempel turneringer. Flere i panelet ønsket å se på muligheten for å gjøre noe med avgiftene, spesielt i forhold til den halleien som ilegges i sommermånedene. Idrettssjef i Kristiansand kommune, Terje Abrahamsen, kunne informere både politikere og tilhørere om at verken halleien eller arrangementsavgiften er noen stor inntektspost for kommunen.

Idrettsdebatt 010911 Kristiansand Dag Vige

I panelet: Bjarte Vestøl (Frp), Randi Haukom (H), Arvid Omdal (KrF), Helge Refsnes (PP), Dag Vige (V), Julie Nilsen (Sp), Mette Gundersen (Ap), Mali Steiro Tronsmoen (SV), Kristian Landmark (MDG) og Vidar Kleppe (Dem.). Jon P. Knudsen (til høyre) ledet debatten.

(Alle foto: Eva Kvelland)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**