Årnes, et bygdesentrum for de få?

Et levende bygdesenter er avhengig av at folk bruker det. Og da må vi ha god offentlig kommunikasjon slik at nesbuene som ikke bor i Årnes, kommer seg inn til bygdesenteret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Følgende leserinnlegg er sendt til Raumnes:

Nes kommune er ei spredt befolket bygd hvor det er relativt sparsomt med kulturtilbud som restauranter, kafeer, kino og uteliv. Det som finnes av slike tilbud, finner vi stort sett på Årnes. Det er også naturlig, da Årnes er det største tettstedet i Nes med sine i underkant 3900 innbyggere. Om du ikke bor på Årnes, noe de fleste av oss ca 19000 nesbuer ikke gjør, er det Årnes kan by på av slike tilbud lite tilgjengelig. Dette gjelder spesielt på kveldstid og i helgene, om du ikke kan eller ønsker å kjøre egen bil.

For at Årnes skal kunne utvikle seg som et levende bygdesentrum, må det gjøres mer tilgjengelig for bygdas innbyggere på kveldstid og i helger. Derfor må bygdas offentlige kommunikasjon styrkes slik at unge, eldre og de som vil ut en helgekveld kan komme til og fra uten å være avhengig av bil. En bussrute med timeavganger på kveldstid og helg mellom Auli og Årnes, via Haga, Fjellfoten og Fjuk, vil gi omtrent 4700 nesbuer et mye bedre servicetilbud, og gi utelivsnæringa på Årnes bedre vilkår. På sikt vil det gi flere lokale arbeidsplasser og et bedre utvalg av tilbud i bygda vår.

Stig Løkke-Sørensen

Foto: Birger Areklett

Nes Venstre jobber for at Nes skal være ei bygd hvor det er attraktivt å slå seg ned, og hvor det er tilrettelagt for mennesker i ulike livsfaser. Vi ønsker å legge til rette for næring slik at det kan skapes lokale arbeidsplasser. Som et tiltak for å oppnå dette, ønsker Nes Venstre å styrke offentlig kommunikasjon internt i bygda, og på tvers av kommunegrensene.

Stig Løkke-Sørensen
Nes Venstre