Ansvar og tillit i Moldeskolen

Har du noensinne spurt deg selv hva ‘ansvar’ egentlig er? Hvis du spør noen i skolen vil du sannsynligvis få til svar at det har å gjøre med tillit. Tillit til deres evne til å lede, undervise og lære.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Elev, elever, skole, utdanning, klasse

Foto: Microsoft

Tillit til å kunne gjøre jobben sin. For alle i skolen har en jobb; de leder, underviser og lærer.
Det er derfor vi ønsker å gi tillit og ansvar til skolene i Molde. Rektor, som pedagogisk leder, skal skape en arena for gode læringsvilkår. Lærere, som pedagogisk personale, skal sørge for at skolen er et godt sted å være og et godt sted å lære. De som jobber i skolen kan dette og vet dette.
Elevene må forstå og akseptere at de selv har et stort ansvar for egen læring.
Vi i Venstre mener at ansvar er noe av det største du kan ta på deg. Det betyr at du er en av dem som bærer verden. Hvis musikken stopper og det ikke er flere stoler igjen får du ta det som kommer, men du bør så absolutt lære noe av det. Noe annet hadde vært uansvarlig. Og Venstre liker ansvar.
Foreldrene har ansvar for at elevene er læringsklare. Dette betyr en god natts søvn og en dugelig matpakke. Hjernen trenger næring for å fungere optimalt. Elevene må selv ta ansvar for sin utvikling. Det er ingen som ønsker å gjøre det dårlig på skolen.
Hvordan kan vi fordele dette ansvaret? For det første kan vi gi skolene tillit. Gir du noen tillit, tar de ansvar. Fratar du dem tillit, tar de ikke ansvar. De rødgrønne kunnskapsministerne har faktisk pålagt skolene 148 nye rundskriv, forskrifter og lovendringer siden de kom til makten i 2005.
Ikke alle disse rundskrivene og forskriftene er like ille. Men 148 ulike statlige "pålegg" er likevel et alt for høyt antall. Derfor ønsker Venstre et eget partssammensatt Regelråd for skolesektoren, som skal ha som oppgave å kutte minst 25 prosent av dagens nivå av forskrifter, rundskriv og lovendringer.
Venstre liker ansvar og desentralisert ledelse. Derfor vil vi gå inn for en skole der rektorer, lærere, foreldre og elever kan dele ansvaret og trives med dette. Vi går inn for et redusert byråkrati, slik at alle kan gjøre sine oppgaver ordentlig. For dersom du har hatt ansvar vet du hvor viktig det er. Det er ikke en møllestein rundt halsen. Det er det vi trenger for å skape en skole i Molde vi kan være stolte av.
Benjamin Eriksen
3. kandidat, Molde Venstre