Venstre vil ha sterkere styring av skolen i Orkdal

Orkdal har hatt ambisjon om å bli blant landets ti beste skolekommuner innen 2012, men fremdeles er det langt opp. Nå mener Orkdal Venstre at det trengs sterkere styring av skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

– Venstre mener alvor med ambisjonen, selv om vi ikke når målet innen 2012. Vi har kjempet mot forslagene til budsjettkutt som har kommet de siste fire årene, og vi er det eneste partiet som har besøkt alle skolene i Orkdal i løpet av disse årene. Vi mener vi trenger mer helhetlig styring av grunnskolen i Orkdal. Derfor ønsker vi å gjeninnføre en skolesjef eller å ansette en skolekoordinator for å få en mer helhetlig skolepolitikk og bedre bruk av ressursene vi har i skolene, sier Lavrans Skuterud.

Venstre foreslår også å utnytte bedre de ressurspersonene vi allerede har i skolen. Dyktige lærere innen hvert fag kan få ansvar for å koordinere og initiere tiltak for alle skolene, for eksempel gjennom at 20 % av stillingen brukes til slik aktivitet. Venstre tror også at vi må fokusere satsingen på ett område om gangen for å oppnå skoleambisjonen. Orkdal har de siste årene satset mye på bedre leseferdigheter, og det kan derfor være et aktuelt område også for videre satsing.
Orkdal Venstre vil opprettholde og utvikle de skolene vi har i dag, og vil også beholde faste kretsgrenser.

Lone Kvålsvoll

Foto: KK

– Men vi kan ikke godta at det er forskjellig nivå på skolene i Orkdal, slik det har vært de siste årene. Med bedre koordinering av ressurser mener vi at vi både kan utjevne forskjeller mellom skolene, men også tilby bedre tilrettelagt undervisning og bredere valgfagtilbud ved samarbeid mellom skolene, sier Lone Kvålsvoll.

For Venstre er det også viktigere å satse på kvaliteten i skolen, framfor at ressursene går til heldagsskole og mat. Venstre ønsker mer ressurser til videre/etterutdanning for lærere, og forsøk med et kompetanseår for faglig påfyll. Dessuten må lærerne få bruke tida si på undervisning: De rød-grønne kunnskapsministrene har pålagt lærerne 148 nye rundskriv, forskrifter og reguleringer siden 2005, og mange av disse fører til mer papirarbeid. På grunn av framtidige utfordringer med rekruttering av lærere vil Venstre også ha bedre tilrettelagt arbeidsdag for seniorlærerne, både i form av tid og lønn.

Orkdal Venstre ønsker også å etablere et samarbeid mellom grunnskolen, videregående skole og næringslivet o.a. i Orkdal med tanke på å få etablert et såkalt "Newton-rom". Dette kan bli en arena der for eksempel næringslivet kan møte elevene med spennende og relevante eksperimenter som kan stimulere til videre utdanning.

Lavrans Skuterud

Foto: NN

– En bedre grunnskole er også en viktig faktor for å gjøre Orkdal mer attraktiv for tilflytting, avslutter Skuterud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**