Venstre vil ha idrettsdebatt i bystyret

Venstres Svein Abrahamsen tok til orde for at bystyret bør ha en fast idrettsdebatt minst en gang hver valgperiode i en debatt under Idrettskonferansen i Haugesund den 1. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Haugesund er en idrettsby med et bredt tilbud og hele 16 000 medlemmer i idrettslag. Idretten bidrar til trivsel, at byen blir attraktiv som bosted og til folkehese. Idretten er så viktig for Haugesund at Abrahamsen under debatten foreslo at bystyret, som byens øverste politiske organ, minst en gang i hver valgperiode bør ha en egen debatt om byens idrettsliv utvikler seg i riktig retning.

Idrettsrådet må være en sentral samarbeidspart for Haugesund kommune, understreket Abrahamsen. Idrettsrådet skal ivareta idrettens felles interesser overfor kommunen. Det er viktig med en god dialog mellom politikerne og idrettsrådet, særlig når det gjelder hvike nye idrettsanlegg som skal prioriteres.

Haugesund kommune bør legge større vekt på hensynet til folkehelse i sin idrettspolitikk, uttalte Abrahamsen. Fysisk aktivitet vil gi mange en betydelig helsegevinst. I den forbindelse er det viktig å legge godt til rette for friluftsliv. SSB sin levekårsundersøkelse viser nemlig at turgåing er den mest populære mosjonsaktiviteten for folk flest.

Abrahamsen understreket også at Venstre er opptatt av mangfold og derfor er opptatt av mulighetene for egenorganisert fysisk aktivitet i Haugesund, spesielt for barn og unge. Alle finner ikke et tilfredstillende aktivitetstilbud innenfor den organiserte idretten og mange velger derfor å drive fysisk aktivitet i egenregi.

Under debatten kom også kommunens etterslep på bevilgninger til idrettsanlegg opp. Abrahamsen understreket at Venstre ser på det som uakseptabelt at det per i dag går ti år fra idrettslagene får innvilget støtte til et anlegg til de får pengene utbetalt. I løpet av rimelig tid bør vi ordne opp i dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**