Venstre kan gi endring

Ved kommunevalget i Bergen i 2011 skal bergenserne ta stilling til hvilken politisk retning byen skal bevege seg i de neste fire årene. Siden Bergen ble sammenslått i 1972 har den stort sett vært en borgerlig by, konstaterer Frank Aarebrot i BA.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

Spørsmålet velgerne må ta stilling til er ut fra hvilket flertall byen skal styres. Flere meningsmålinger viser at Venstres mål om et alternativ flertall med Høyre, KrF og Venstre er fullt mulig å nå! Men Venstre trenger din stemme.

Bergen trenger et sterkt Venstre som kan vri politikken mot sentrum. Bergen trenger et byråd som fører en varm velferdspolitikk; et byråd med mot til å fjerne bilkøene; et byråd med skikkelig orden på økonomien. Den største politiske utfordringen i Bergen de neste tjue årene er hvordan byen skal vokse og utvikle seg til en moderne, miljøvennlig, åpen, tolerant og konkurransedyktig by i et land hvor nye utfordringer krever nye løsninger.

Det eksisterer i dag ikke noe annet reelt alternativ til dagens mørkeblå byråd enn Venstres ønske om et grønt borgerlig byråd. Venstre er derfor det eneste alternativet for de velgere som ønsker en politikk som er til venstre for byrådet. I alle politiske spørsmål hvor Venstre eller andre partier har en annen løsning enn det dagens byråd vil gi, er det eneste alternativet for å få gjennomslag å stemme Venstre.

Venstre er det eneste reelle alternativet for velgere som ønsker bybane til alle bydeler innen 2022, som ønsker å bedre luftkvaliteten, som ønsker bedre kontroll på kommuneøkonomien, som ønsker rettferdig eiendomsskatt, og som ønsker bedre rusomsorg.

Venstre ber velgerne om hjelp til å dra det borgerlige byrådet i en grønnere, varmere og mer ansvarlig retning.

Julie Andersland, Venstres 1. kandidat til bystyret i Bergen

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen torsdag 1. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**