Venstre for barn og ungdom

Våre svar på spørsmål fra skolebarn i Stange: I løpet av en valgperiode på fire år kommer Stange Venstre til å jobbe med mye mer enn det vi har planlagt tli nå, men under kan dere lese noe av det vi allerede har bestemt oss for å jobbe med.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Pc, data, klasserom, elev, skole

Foto: Microsoft

1. Hva gjør Venstre i Stange kommune for skolene?
Stange Venstre vil
gjøre de farlige skoleveiene trygge
hjelpe elever som sliter på skolen, så tidlig som mulig
gjøre at overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og fra ungdomsskolen til videregående skole føles enklere
gjøre skolene som gjør det dårlig på nasjonale prøver bedre
at dobbelt så mange helsesøstre skal få jobbe i skolehelsetjenesten
gi skikkelig helsetjenester i barnehagene også
at lærerne skal slippe å fylle ut så mange skjemaer, men heller bruke tiden på elevene
at kommunen skal være mer glad for og støtte kommunens privatskoler
at lærerne også skal få gå på skole innimellom, for å oppdatere seg og bli enda bedre lærere

2. Hva synes du/dere om miljøet i Stange kommune? Hva kan vi gjøre bedre og hva gjør dere for at det skal bli bra. (Bilbruken i Stange kommune, strømbruken, osv.)
Stange Venstre vil
ha enda mer gang- og sykkelstier i Stange, også langs Vestbygda-veien fra Arstad til Stange
ha mer miljøvennlig drivstoff til traktorene og maskinene i landbruket
bytte ut kommunens biler med elbiler der det er mulig
mer bruk av miljøvennlig fjernvarme i Stange sentrum, og andre steder i kommunen
avtale en panteordning på oljefyrer i Stange
bevare strandsonen, ikke bygge denne ned med jernbane eller eiendommer
ta bedre vare på jorda som vi skal dyrke mat i

3. Hva med helsen i Stange kommune? (Sykehjem og sånt)
Stange Venstre vil
bygge flere omsorgsboliger til de eldre, noe sykehjemmene sier at de ønsker seg
styrke barnevernet i Stange
gi mer støtte til familier som har tunge omsorgsoppgaver med andre familiemedlemmer
gjøre noe med at unge funksjonshemmede må vente så lenge før de får svar på om de kan få lov til å bygge bolig og bo for seg selv

4. Hva synes du om kulturen i Stange?

Svar:
Stange Venstre synes kulturen er ganske bra, men vi vil
lage et kultur- og rockverksted for ungdommene
utvide åpningstidene til biblioteket
utbygge Ottestad-stien og lage egen sti for sykling og riding
øke støtten til frivillighetssentralen og andre frivillige organisasjoner

5. Kommuneøkonomien, hvordan er den?
Svar:
Økonomien i kommunen er blitt dårlig. Vi har en gjeld på femtifem tusen kroner per innbygger – inklusive barna. Dette betyr ikke at vi egentlig har for lite penger, men at vi har sløst med pengene. Det Stange Venstre mener er at vi ikke kan bygge og kjøpe alt vi ønsker oss på en gang, og at kommunen ikke må eie alle bygningene og jobbene som vi trenger til omsorg og skole. Voksne folk må få lov til å jobbe med omsorg for andre uten å måtte være ansatt i kommunen.

6. Hvilke partier stiller til valg i Stange kommune 2011?
Svar:
Jeg skriver partiene etter hverandre slik de ligger på den såkalte "politiske aksen", og så skriver jeg inn partienes ideologi i parentes. En ideologi er en idé om hvordan samfunnet bør være og hvilke virkemidler man vil bruke for å endre den. Ideologien ligger som grunnlag under alle sakene til de politiske partiene. Slik ligger partiene på aksen, når du leser fra venstre får du den sosialistiske siden, sentrum og den konservative siden:
Rødt (kommunistisk) — Sosialistisk venstreparti (sosialistisk) — Arbeiderpartiet (sosialdemokratisk)— Senterpartiet (interesseparti for landbruket) — Venstre (sosialliberalt) — Kristelig folkeparti (interesseparti for kristne) — Høyre (konservativt) — Fremskrittspartiet (populistisk/liberalistisk) — Demokratene (kristennasjonalistisk).
Så har vi disse interessepartiene, Miljøpartiet de grønne, Pensjonistpartiet og Bygdelista i Stange, som det er vanskelig å plassere på denne aksen.

Takk for at dere stilte oss disse spørsmålene! Stange Venstre er glade for at barn og unge i kommunen endelig får lov til å ha menings- og forslagsrett i kommunesturet vårt! Så et spørsmål til dere, hva ønsker dere at vi skal gjøre i disse spørsmålene?

Valgkamp 27. august 2011

Foto: Stange Venstre

Vennlig hilsen Ann-Christin Kippersund Willumsen, leder av Stange Venstre og tredjekandidat på valglisten

Rettelse

Etter at jeg skrev dette innlegget, som har stått på trykk i flere aviser, har jeg blitt opplyst om at verken Rødt eller Demokratene stiller lister i Stange kommune. Disse partiene siller kun med lister til fylkesvalget.

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**