Oslofjorden, en nasjonalpark.

Et leserinnlegg med tittelen “Oslofjorden, en nasjonalpark”, står å lese i flere av våre lokalaviser denne uka. Det er Nøtterøy Venstres Joachim Poppe-Holmdahl som her tar til orde for etablering av et marint verneområde i Oslofjorden og nulltoleranse ovenfor forurensing langs kysten.

Kysten har alltid vært en betydningsfull del av nordmenns identitet og kultur. Dette gjelder især for oss i Vestfold, hvor vi i århundrer har vært driftige brukere av den, både til å brødfø oss, som ferdselsåre og rekreasjonsområde. Kysten er en tungtveiende del av vår kulturarv. Derfor hviler det et spesielt stort ansvar på oss når vi skal forvalte den.

Langesund i Telemark - 2009

Langesund i Telemark – 2009
Foto: Jan Einar Henriksen

For Venstre betyr det at vi vil ta vare på naturen i kystsonen, både på land og til havs. Vi skal arbeide for etablering av et marint verneområde i Oslofjorden, en nasjonalpark til havs. Venstre vil også prioritere forebyggende sjøsikkerhet og et sterkt oljevern. Det er nok å minne om “Full City” og “Godafoss” for å forstå hva som står på spill.

Det er et tankekors at én slik katastrofe, kan ødelegge for dyrelivet, forrykke den biologiske balansen og gjøre rekreasjonsområder ubrukelige i årevis.

Barn, sjø, hav, krabbefiske

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Det får også konsekvenser for de mange av arbeidsplassene og næringsdrivende som er avhengig av kysten, et rent hav og det biologiske mangfold.

Venstre vil ha en nulltoleranse ovenfor forurensing langs kysten. Da holder det ikke at forurenser betaler. For all verdens penger kan ikke erstatte et kulturlandskap. Derfor må vi ha et sterkt fokus på forebygging og beredskap mot alvorlig forurensing av kysten.

Joachim Bræk Poppe-Holmdahl
Listekandidat for Nøtterøy og Vestfold Venstre