Nes-skolen er nr 394 av 430

Skolene i Nes står til stryk i en rapport utført av NRK og Kommunal Rapport. Det holder ikke. Venstre ønsker en bred debatt om hvordan vi kan bedre forholdene i skolen i Nes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Følgende leserinnlegg er sendt lokalavisene:

Hva er en god skole? Lav PC dekning og svært mange ufaglærte i skolen er "fasiten" når Nrk og Kommunal Rapport sjekker Nes- skolen. Flere av de som ligger på bunn sammen med Nes argumenterer med at de har et godt miljø og at barna ikke mobbes. Dette er en god forutsetning for læring, men dersom det gode miljøet og tryggheten ikke fører til at elevene tilegner seg kunnskap har vi et problem.

Det er neppe nødvendig med lærere dersom målet med skolehverdagen er å oppbevare barn og ungdom i et miljø uten mobbing. Lærere og pedagoger er kunnskapsbærere. Hensikten med læreryrket er å videreformidle kunnskap til elevene.

Åse Birgitte Skjærli

Vi i Venstre ønsker skoledebatten velkommen. Vi tror ikke barn og unge i Nes er middelmådige eller under landsgjennomsnittet smarte. Vi ønsker oss et engasjement, på lik linje med det foreldrene viste i lokaliseringsdebatten, om hva skolen skal inneholde og vi vil legge til rette for at dere blir hørt.

Åse Birgitte Skjærli
Nes Venstre