Debatten tok utgangspunkt i Aftenpostens oppslag om SVs glideflukt fra egne standpunkter i skolepolitikken.
Se NRKs skoledebatt i Trysil.
– Det er bra at SV har brutt med egen politikk på så mange punkter, og jeg er glad for tidligere kunnskapsminister Øystein Djupedals innrømmelse om at SV har tatt for lett på kunnskap i skolen. Problemet er imidlertid at SV ikke har noe prosjekt for dagens skole, sa Grande.
Feil prioritering
– Det som har vært regjeringens prioritering i skolepolitikken er å bruke nesten to mrd. kroner på å utvide skoledagen med lærere som ikke finnes, frukt og grønt og leksehjelp med ufaglærte. Jeg ville heller ha brukt pengene på å få flere gode lærere inn i skolen og å gi alle lærere videreutdanning, sa Skei Grande.
Les: Bred støtte for Venstres skoleforslag
Krydder i fellesskolen
Debatten gikk av stabelen på den nyetablerte Østre Trysil Montessoriskole. Skolen, som åpnet i forrige uke, er en av mange grendeskoler som etter å ha blitt lagt ned har blitt gjenåpnet som Montesorri-skole. Den rødgrønne regjeringens innstrammede privatskolelov innebærer nemlig at grendeskoler enten må representere en alternativ pedagogisk retning eller være religiøs for å motta statsstøtte.
Les: Skremt over skolebyråkrati.
– Det er bare to prosent av elevene som går i privatskoler. Det er ingen trussel mot fellesskolen det er faktisk krydderet i fellesskolen, sa Skei Grande, som understreket at hun ønsket seg tilbake til friskoleloven som regjeringen Bondevik II la frem.
Behov for tester
Skei Grande forsvarte også de nasjonale prøvene.
– Poenget med nasjonale prøver er ikke rangering, men å finne ut elevenes nivå slik at de kan få den undervisningen de har behov for. I Osloskolen har vi klart å redusere antall andreklassinger som har problemer med lesing fra nesten 40 pst. til mellom fem og ti pst. blant annet ved hjelp av en egen lesestest som ble innført når Venstre satt i byråd, understreket Skei Grande.