Kompetanseheving er Venstres viktigste valgløfte

Skolepolitikk har lenge vært ensbetydende med skolestruktur og skolebygg i Lillesand kommune. Nå er tida kommet for å fokusere på det viktigste i skolen – kunnskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Petter N. Toldnæs. Andrekandidat for Venstre i Lillesand.

For framtida begynner i klasserommet og skolens viktigste oppgave er å gi den enkelte elev et best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner. Venstre vil ha en storstilt satsing på skole, hvor kompetanseheving er førsteprioritetet i budsjettforhandlinger.

En skole for kunnskap og like muligheter krever faglig sterke lærere, og det er derfor Venstre vil gi alle lærere tid og ressurser til faglig påfyll gjennom systematisk etter- og videreutdanning. På sikt vil vi at alle lærere skal ha rett og plikt til kompetanseheving, og dette er den viktigste prioriteringen i norsk skole for oss. Vi klarer ikke løftet med kommunale midler alene, men en god start er å stille nok midler til disposisjon for å innfri eksisterende videreutdanning. Vi vil trappe opp til fem studieplasser for lærerne i Lillesandsskolen i løpet av valgperioden. Dette vil koste penger, men dette vil vi prioritere foran alt annet.

Venstre setter eleven først — derfor satser vi på læreren.

Petter N. Toldnæs
Andrekandidat, Venstre