God mat er god næring

Venstre vil ha lokal satsing på videreforedling av landbruksprodukter. Det er både næringspolitikk, landbrukspolitikk og identitetsbyggende for bygda.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lokal produksjon av mat og drikke vil være viktig både for framtidens landbruk, for reiselivsnæringen og ikke minst for levende og aktive bygdesamfunn. Venstre vil derfor stimulere til en renessanse for norsk matkultur.

Vi mener det er viktig at landbruksnæringen stimuleres til nytenkning og nyskaping. Det ligger et stort potensial i videreforedling og bearbeiding av landbruksprodukter. Vi ønsker å liberalisere regelverket for foredling av mat på egen gård uten at det går utover helsesikkerheten. Lokale produsenter må også få lov til å selge egne alkoholholdige produkter fra egen gård.

Levende bygder og et sterkt reiseliv er avhenging av næringsutviklingen i distriktene. Venstre har tro på at en styrket satsing på lokal produksjon av mat og drikke vil bidra til dette. Vi ønsker blant annet å legge til rette for at det skapes en lokal arena for kortreist mat fra Nes og bistå de som vil skape en arbeidsplass for seg selv og andre. Gjennom god mat kan vi skape gode næringer.

Nes Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**