Etterlysning: Større visjoner for Drammen

-“Vi kan ikke møte fremtidens Drammen med gårsdagens løsninger” skriver
Tore Opdahl Hansen i en kronikk i DT 26.8.
Tore O. Hansen viser til at Drammens befolkning skal økes med 20000
innbyggere innen 20 år. Han trekker fram flere tiltak det allerede er bred enighet om i Bystyret, og har ellers lite nytt å melde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Mens Oslo Høyre og Lier Høyre er aktive partnere sammen med Venstre i å åpne gamle havneområder til ny byutvikling, fungerer Drammen Høyre nærmest som en bremsekloss for en videre byutvikling generelt og Fjordbyprosjektet i både Drammen og Lier. Lier kommune jobber med sin visjon om en fjordby på Lierstranda.

Godsterminal
Vi tør påstå at Drammen Høyre har limt seg fast i ideen om å flytte godsterminalen fra Nybyen til Holmen. Dette til tross for at eksperter lenge har hevdet at Holmen er for liten og trang til å benyttes som terminal. Resultatet er at man frigjør en flott sentrumsnær tomt og samtidig ødelegger en annen.

Drammen Havn

Foto: Claus Haals

Fjordby

Førstekandidatene med modell av Drammen havn

Foto: Torbjørn Tandberg

Drammen Venstres visjon er en sammenhengende fjordby fra Tangen til og med Lierstranda. Vi

Ulla Nordgarden og Ståle Sørensen

Foto: Arkiv

ønsker å legge til rette for kunnskapsbasert næring, kontorer og boliger på Tangen, indre deler av Holmen og nedre deler av Brakerøya.
Selv om det aldri blir byutvikling på Holmen påvirker aktiviteten her byutvikling av Tangen, Strømsø og resten av sentrum. Venstre vil ha godsterminalen ut av byen. Vi mener det er nødvendig å se regionen under ett for å få til dette.

Pendling
Drammen Venstre vil fortsatt ha havnedrift i Drammen, men mener vi bør følge Oslos eksempel. Den visjonen ble svært vellykket. Og den kan bli det i Drammen, hvis man får øynene opp for de fantastiske mulighetene som ligger ved vår egen sjøfront.
Ordføreren avslutter sin kronikk med å vise til at pendlingen fra Drammen til Oslo har økt med 57 prosent fra 2000 til 2009.

Små og store bedrifter
Høyres løsning er å utvide kollektivtilbudet. Det støtter vi selvsagt. Utfordringen i Høyres forslag er at man synes fornøyd med at Drammen er en pendlerby, en forstad til Oslo. Drammen Venstre vil at Drammen skal bli en by folk pendler til — ikke FRA. Vi har sjønære attraktive tomter i umiddelbar nærhet til kollektivknutepunkt. Dette er tomter som kan gjøres tilgjengelig for små og store bedrifter. Ledende norske firmaer bør lokkes til å legge hovedkontorene sine på indre deler av Holmen, ikke på Fornebu eller i
Bjørvika. Drammen kan tilby fantastiske tomter, sjøutsikt og nærhet til arbeidsmarkedet fra Gardermoen til Larvik!

Samarbeid
Høyre og Venstre har et godt samarbeid i Drammen. Vi lager budsjetter sammen og er sammen ansvarlig for Drammens positive byutvikling, men vi i Venstre er bekymret over at Høyre setter seg for små mål, er for fornøyd med sitt eget ego og er fastlåst i gamle strukturer. Det kreves politisk vilje til å gjøre noe med havna i Drammen, den viljen har Drammen Venstre – og vi håper vi ikke må stå alene om den i tiden framover.

Ståle Sørensen

Foto: Torbjørn Tandberg