Vil ha mer nyskaping til Trondheim

Ifølge EUs innovasjonsindeks er Norge middelmådig på nyskaping, mens våre nordiske naboland topper listen. – Vi lanserer derfor tre konkrete tiltak for å skape flere bedrifter og styrke kommunens rolle for å hjelpe nye bedrifter, sier andrekandidat for Trondheim Venstre Ina Roll Spinnangr.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Næringsillustrasjon engelsk hovedbrosjyre

Foto: Venstre

Ifølge EUs innovasjonsindeks er Norge middelmådig på nyskaping, mens våre nordiske naboland topper listen (last ned: http://ec.europa.eu/research/innovation-union/pdf/iu-scoreboard-2010_en.pdf).

– Vi trenger gode rammevilkår for næringslivet kombinert med målrettet satsing for å utvikle flere og bedre kunnskapsbedrifter. Framtidas velferdssamfunn er helt avhengig av nye arbeidsplasser og verdiskaping, sier Spinnangr.

– Trondheim har et unikt utgangspunkt for å etablere framtidas næringsliv med utgangspunkt i NTNU, HiST og SINTEF, men har ikke en verdiskapingen som ligger på et nivå som tilsvarer vår andel i befolkningen. Vi må øke vår bit av brutto nasjonalprodukt med 5-6 % dersom vi skal komme oss opp på nivå med regioner som Stavanger og Bergen, sier hun.

Konkret foreslår Venstre følgende 3 tiltak:

1) Endre og opprette statlige "nyskapingsorgan" og knytte disse tett til utdannings- og forskningsmiljøer i de 4 største byene. Konkret dreier dette seg om Innovasjon Norge (Oslo og Stavanger), et eget norsk Regelråd (Bergen) og en styrking og samlokalisering av den offentlige innsatsen knyttet til ny miljøvennlig teknologi "Klimatek" (Trondheim).

Klima, miljø, vindmøller

Foto: Microsoft

•Klimatek i Trondheim: Utstrakt samarbeid/samlokalisering med NTNU og SINTEF. Hva er Klimatek: https://www.venstre.no/artikkel/33435

•Regelråd i Bergen: Etablert i samarbeid/samlokalisering med juridisk fakultet UiB og med relevante miljøer på NHH. Hva er regelråd: https://www.venstre.no/artikkel/26651

•Innovasjon Norge i Stavanger: Ivareta distrikts- og landbrukspolitiske virkemidler, offentlige FoU-kontrakter, reiselivssatsing og eksportrettet virksomhet.

•Innovasjon Norge i Oslo: En målrettet nyskapingsdel som først og fremst tar hånd om nasjonale nyskapingsvirkemidler og som lokaliseres (hovedkontor) til Oslo og har et utstrakt samarbeid/samlokalisering med BI Nydalen og/eller Forskningsparken. Målrettes mye mer i retning av venturekapital/-ordninger enn rene tilskuddsordninger (jfr. næringspolitisk plattform, vedtatt på Venstres landsmøte 2011).

2) Opprette en egen OFU-ordning (i regi av Innovasjon Norge, Stavanger) som utelukkende retter seg mot kommune-Norge for å bidra til modernisering av offentlig sektor og styrke kommunenes innovasjons- og nyskapingsinnsats.

3) Opprette regionale innovasjons- og bedriftshjelpere etter modell fra Leiv Eriksson Nyskaping i Trondheim hvor nasjonalt og lokalt, statlig (SIVA) og privat næringsliv og kommuner/fylkeskommuner i samarbeid eier og driver selskap som har som hovedformål å hjelpe bedrifter og bedriftsklynger fra oppstart og til levedyktig bedrift.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**