Vil du ha bybane?

Bybanens fremtid avgjøres 12. september. Vil du ha mer bybane, må du stemme slik at du får det!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

Mange synes det er vanskelig å se forskjell på partiene, men i spørsmålet om bybaneutbygging er det større forskjeller enn kanskje mange har fått med seg. For nesten alle partier har programfestet bybane til alle bydeler, og alle partiene i bystyret er enstemmig enige om at staten må betale langt mer for bybaneutbygging enn de hittil har gjort.

Så langt er alt vel og bra, men realitetene er at det sittende byrådet har disponert fremtidige bompengeinntekter frem til 2025 uten å klare å få bybanen lenger enn til Lagunen! Så hvis du er fornøyd med at videre bybaneutbygging legges på is til etter 2025 — med mindre staten kommer inn og finansierer hele gildet, da må du gjerne stemme på det byrådet vi har. Når det gjelder de rødgrønne partiene, har de stort sett vært like pågående for bybanen i bystyret som Venstre er. Men vi stiller spørsmål ved deres troverdighet når de etter 6 år i regjering kun har klart å hoste opp et løfte om belønningsmidler på ca 110 millioner årlig i 4 år. Det rekker ikke særlig langt når vi vet at bybane til Flesland, Åsane og Fyllingsdalen/Loddefjord er kostnadsberegnet til nesten 9 milliarder

Julie_Andersland_helfigur_2011

Foto: Tor Blaha

Bybanen til alle bydelene
Hvis du er en av de mange bergenserne som vil ha bybane til egen bydel snarest mulig, bør du se deg om etter et parti som har en gjennomførbar plan for dette. Venstre vil ha bybanen til alle bydeler innen 2022, og vi har som eneste parti i denne valgkampen lagt frem en forpliktende og realistisk finansieringsplan i samarbeid mellom Venstre i Bergen, i Hordaland og på Stortinget. Der legger vi opp til et spleiselag basert på statlig bidrag, køprising og en gjennomsnittlig bompengeøkning på 4 kr pr passering. Med denne finansieringsplanen blir det bybane til Flesland innen 2015, til Åsane innen 2018, til Fyllingsdalen innen 2020, og til Loddefjord innen 2022. Videre utbygging til Straume innen de neste par årene etter dette er også realistisk.

Om du er motstander av køprising og en moderat bompengeøkning trenger du ikke stemme Venstre, men husk at ingen partier på Stortinget har foreslått at staten skal fullfinansiere videre bybaneutbygging. Dermed er et spleiselag eneste mulighet for å få mer bybane. FrP har i alle år vært byens største bremsekloss for bybanen og andre miljøtiltak. Venstre vil derfor hive FrP ut av byrådet og samarbeide med KrF og Høyre på betingelse av at vi får en bybanesatsing som monner. Vi vil gjøre Bergen grønnere og mer liberal. Venstre kan utgjøre forskjellen i Bergen!

Julie Andersland, Venstres førstekandidat i Bergen og Gunn-Vivian Eide, tidligere kommunalråd for byutvikling og en av "bybanemødrene".

Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende onsdag 31. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**