Viktig bompengevedtak i Rissa kommunestyre

Kommmunestyret i Rissa vedtok tirsdag kveld enstemmig å sende brev til Fosenvegene, Fylkeskommunene og Regionrådet, og be om at saken om bompengeinnkrevingen kommer tilbake til kommunestyret for ny behandling. Årsaken er at bompengesatsene har økt voldsomt etter at kommunestyret behandlet saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Anne Jorid Gullbrekken

Ønsker ny behandling
Det ble fattet et svært, svært viktig bompengevedtak i kommunestyret i Rissa i går kveld. Forslaget var enstemmig, og ble fremmet som en ekstrasak. Vedtaket bestod i å sende brev til Sør-Trøndelag fylkeskommune, Fosenvegene as og Fosen regionråd. I brevet som Venstres Anne Jorid Gullbrekken og Høyres Ove Vollan står bak ber kommunestyret om at bompengeinnkrevingen i "Ei tim te by’n" prosjektet kommer tilbake til kommunestyret for ny behandling, fordi snittavgiften per bompengepassering har økt fra 40 til 65 kroner fra den ble behandlet i kommunestyret til den ble vedtatt på Stortinget. Videre ble det bedt om å se på plasseringen av bompengestasjonen ved Krinsvatnet ettersom den er flyttet etter kommunestyrevedtaket. I kommunestyret ble det vedtatt at vi på neste ordinære kommunestyre skal få saken om prisnivået opp til ny behandling. Det ble også bestemt at Fosenvegene as inviteres til dette møtet, slik at de kan svare på alle spørsmål og uklarheter i forbindelse med prosjektet. I møtet kom det frem at det fortsatt er svært mye som er uklart, og at Fosenvegene ikke har vært flinke nok til å svare på spørsmål og informere underveis.
Dette er et enormt viktig gjennombrudd for alle som har kjempet for saken, og vi vil gi all mulig honnør til alle parti i Rissa som gjennom dette vedtaket sammen har løftet saken — som mange allerede hadde gitt opp — tilbake til ny behandling.

Håper politikerne i de andre Fosenkommunene vil reagere
Dette vedtaket er imidlertid ikke mye verdt dersom ingen av de andre kommunene på Fosen vedtar å få saken om prisene tilbake til ny behandling. Vi vil derfor oppfordre politikere i de andre kommunene om å sette seg ned å beregne hva prosjektet vil bety for deres innbyggere og næringsliv.

Møte med næringslivet
I forrige uke ble bedrifter i næringslivet i Rissa invitert til et møte for å diskutere bompengesaken, samt sammen gjøre beregninger over hvor mye bompengene vil utgjøre for de ulike bedriftene. Tallene var skremmende, men like fullt vil tallene bli vesentlig høyere for tilsvarende bedrifter i for eksempel Bjugn, Åfjord, Roan og Osen – som i tillegg passerer bomringen på Krinsvatnet.
I Rissa regnet vi på en bedrift som hver dag fraktet sine varer med 3 trailere med brikke, samt en trailer per dag uten brikke (fra utlandet). Dette eksemplet ga en merutgift på nær 450.000,- for Rissabedriften. Dersom bedriften lå i en av de andre kommunene, bortenfor Krinsvatnet, ville beløpet økt til 930.000,- Tallene er basert på at rabatt med brikke på Krinsvatnet blir på 20 %, slik det står i stortingsproposisjonen. Bedriften i vårt eksempel hadde 75 ansatte og en driftsmargin på 7 %. Dersom den lå for eksempel i Bjugn eller Åfjord ville hver eneste ansatt måtte omsette for 177.000 mer enn i dag for å finansiere bompengene. Dette er svært høye tall.
Og videre, dersom en minibuss over 6 meter kjører strekningen Trondheim — Bjugn tur/retur, vil den nye prisen bli på 1456,- kroner uten brikke. (154 % økning). Med brikke vil prisen bli 845 kroner. (194 % økning).
Vi mener disse tallene blir for høye, og vi oppfordrer derfor politikere og næringsliv i de andre Fosenkommunene om å se nærmere på dette.

Ingen omkamp
Vi vil imidlertid understreke at dette ikke er en omkamp om "Ei tim te byn" prosjektet, men en oppfordring til å behandle nivået på bompengene en gang til — slik at prisen kan reduseres i forhold til den vedtatte stortingsproposisjonen, og komme ned mot de tall som ble brukt i kommunestyrebehandlingene.

Anne Jorid Gullbrekken (Venstre) og Ove Vollan (Høyre)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**