Venstre er trikkepartiet

Torsdag 25. august hadde St. Hanshaugen Venstres BU-kandidat Karl Arthur Giverholt og Frogner Venstres toppkandidat Christoffer T. Olsen et leserinnlegg i lokalavisene. De to kandidatene skrev om hvor viktig trikken er for trafikkavviklingen i Oslo, og beskrev konkrete planer for hvordan Venstre vil styrke trikketilbudet i bydelene. Du kan lese hele innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Venstre er trikkepartiet
Av Karl Arthur Giverholt og Christoffer T. Olsen, BU-kandidater for St. Hanshaugen og Frogner Venstre

En av de viktigste oppgavene i en by av en viss størrelse, er å sørge for at folk kommer seg dit de skal på en effektiv og miljøvennlig måte. Både næringslivet og folk som bor i Oslo er avhengige av forutsigbar og praktisk transport. For Venstre er det avgjørende at trafikkøkningen som kommer tas kollektivt. I Oslo er trikken spesielt viktig for å nå dette målet, og Venstre går til valg på å styrke trikketilbudet i kommende periode.

Som Oslos borgere vet, er trikken blitt billigere og bedre de siste ti årene. Kvalitetshevingen har skjedd blant annet takket være Oslo Venstres langsiktige arbeid for målrettede økninger i bevilgningene. Fem-minutters rutene har gjort tilbudet så populært at det ofte blir trangt om plassen. Sammen med den store befolkningsveksten, gjør dette at det fremdeles er nødvendig med en ambisiøs satsning på utvidelser og oppgraderinger i trikketilbudet.

Et viktig ledd i denne satsningen, er å bevare Briskebytrikken på dagens nivå, slik at folk kan la bilen stå når de skal på jobb i sentrum. Av samme grunn vil Venstre etablere skinnegående transport til Fornebu. Når tilflyttingen dit tiltar, kommer mange kommer til å måtte reise gjennom våre bydeler, og Venstre vil at så få som mulig skal gjøre det med bil.

Vi vet dessuten at en av hovedårsakene til at trikken blir forsinket, er feilparkerte biler i Thereses gate. Derfor går Venstre til valg på å opprette et kommunalt parkeringshus under St. Hanshaugen, for å frigjøre plass for syklister og kollektivtrafikken.

I tillegg til stadige utvidelser i rutetilbud og avgangsfrekvens, er det avgjørende å få gjennomført anskaffelsen av moderne, stillegående trikker for å bevare bomiljøet og hindre at asfalten i trikkegater blir ødelagt. Venstre vil ha fortgang i dette arbeidet, og mener det er unødvendig å bruke lang tid på å utrede alternativer, fordi vi allerede vet hva som skal til.

Trikken er noe av det som gjør Oslo til en god by å leve og bo i. For Venstre er satsning på trikk en sentral del av vår fremtidsrettede miljøpolitikk, en politikk som setter folk først, og gjør det enklere å ta miljøvennlige valg i hverdagen. Venstre har vist at vi gjennomfører det vi sier vi skal gjøre i kollektivtrafikken, og det vil vi fortsette med i tiden som kommer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**