Vekst for Østfold

Østfold trenger flere nye arbeidsplasser. Venstre vil at Østfold skal bli landets mest attraktive fylke for næringsvirksomhet. Det kan vi få til, om vi etablerer flere nye arbeidsplasser på tuftene av en stolt industrihistorie, utnytter potensialet som ligger i kultur og reiseliv i Østfold og bedrer fylkeskommunens omdømme som næringsaktør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Helge Eek

Fylkeskommunen må samarbeide mer med næringslivet. Vi må legge best mulig til rette for at fylkeskommunens virkemidler er tilpasset det å skape nye arbeidsplasser i fylket vårt. Derfor vil vi at fylkeskommunen skal bli mer tilgjengelig og imøtekommende for næringslivet.

Med sin industri og næringsvirksomhet ble Østfold raskt et vekstfylke på slutten av 1800-tallet, som tiltrakk seg nytt næringsliv, entreprenører og tilflyttere med relevant utdanning og erfaring som kunne få jobb. De klarte det da. Vi kan klare det igjen. Med målrettet satsing på skole, høyere utdanning og gründere vil Venstre klare dette.

Gründeren er viktig for næringsutvikling. De som starter nye arbeidsplasser for å skape en bedre hverdag for seg selv og andre er de som driver fylket vårt fremover. De prøver ut, våger og ofrer mye for å skape et fremtidsrettet fylke for tjenester, næring og bosetning. Vi må støtte opp om disse, ikke gi dem flere skjemaer og større byråkratisk byrde.

En målrettet arealpolitikk, som legger til rette for næringsutvikling, tjenester og bosteder for folk, vil være med på å gjøre fylket enda mer attraktivt for nyskaping og etablering av flere nye arbeidsplasser.

Med et sterkt Venstre på fylkestinget kan vi få et mer kreativt og nyskapende Østfold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**