Sykehjemsdebatten må inn i et nytt spor!

Alstahaug Venstres 2.kandidat på kommunevalglisten har skrevet et leserinnlegg om sykehjemsdebatten. Han mener at hele debatten må inn i et nytt spor. “Hittil har diskusjonen stort sett bestått av svartmaling og en visjonsløs lokaliseringsdebatt” sier Frode Bjørgo. Les hele hans innlegg!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Svartmalingen skjuler både lyspunktene og utfordringene

Debatten om sykehjem må inn i et nytt spor. Hittil har diskusjonen stort sett bestått av svartmaling og en visjonsløs lokaliseringsdebatt. Det er lite konstruktivt. I stedet må vi diskutere løsninger på de to store utfordringene som snart møter oss i denne kommunen, samhandlingsreformen og eldrebølgen.

En rekke politikere har ropt høyt om krise og uverdige tilstander på Alstahaug sykehjem. Alstahaug Venstre mener dette er en farlig strategi. For det første stemmer et slikt bilde dårlig med virkeligheten. Alstahaug sykehjem har en usedvanlig kompetent stab som står på for å gi et best mulig tilbud. For det andre må vi politikere vokte oss vel for å skape et feilaktig bilde av tilstanden. Det kan i verste fall føre til at eldre kvier seg for å flytte på sykehjemmet. Og sist, men ikke minst: Rekrutteringen til pleie- og omsorgsyrkene er allerede for dårlig. Svartmaling gjør den neppe bedre.

Alstahaug Venstre er klar over at alt ikke er rosenrødt på sykehjemmet i Alstahaug. Det er mangel på rom, blant annet på rom til ektepar. Og det er et skrikende behov for flere og bedre kontorer og arbeidsrom for de ansatte. Det er derfor nødvendig å bygge nytt. Det er også behov for flere merkantilt ansatte. Vi mener likevel at debatten hittil i liten grad har adressert disse spørsmålene. Den har heller ikke tatt de to store, kommende utfordringene på alvor: Samhandlingsreformen og eldrebølgen.

Samhandlingsreformen trer i kraft fra nyttår. Reformen innebærer en ny ansvarsfordeling mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Det vil stille helt nye krav til pleie- og omsorgstjenestene i kommunen. Eldre med dårlig helse vil både bli værende lengre i kommunen før en eventuell sykehusinnleggelse, men vil også komme raskere tilbake. Dermed øker behovet for både romkapasitet og kompetanse.

Eldrebølgen blir både høy og krapp i Alstahaug kommune. Det stiller store krav til langsiktig tenkning og planlegging. Vi har rett og slett ingen tid å miste.

Alstahaug Venstre mener at velgerne har krav på å få vite hvordan politikerne ønsker å løse de kommende utfordringene for sykehjemtjenester i kommunen. Selv har vi tatt standpunkt til lokalisering. Framtidas helse- og omsorgssenter er noe annet enn hva dagens sykehjem er. Et helsetun vil både kreve større plass og mer arealfleksibilitet enn hva tomter i sentrum kan gi. Det må derfor bygges nytt på Rishatten, i tråd med eldrerådets innstilling. Vi vil likevel understreke at vi har kommet fram til denne konklusjonen ved å se på innholdet i tjenesten først. Samhandlingsreformen og eldrebølgen legger noen føringer som vi vanskelig kommer utenom.

Det er kort tid til valget. Det er på tide å komme igang med diskusjonen.

Frode Bjørgo
Leder og 2. kandidat Alstahaug Venstre