Miljøkommunen Lillehammer

Venstre vil styrke Lillehammer som miljøkommune. I dette innlegget skriver Arne Christian Stryken blant annet om viktigheten av å opprette egen stilling som miljøvernsjef i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Arne Christian Stryken

Foto: Ellen Espelund

Venstre vil styrke Lillehammer som miljøkommune. I kommunestyret har partiet vært en pådriver for en offensiv miljøinnsats. En større kommunestyregruppe for Venstre, ut over de 3 nåværende representantene, vil ytterligere forsterke dette.

Lillehammer har gode forutsetninger for å bli en offensiv miljøkommune. Den nære beliggenheten til fjellet, skogen og Mjøsa gir gode muligheter for idrett og friluftsliv. Mjøsaksjonen på 1980-tallet har bedret vannkvaliteten i Norges største innsjø og de olympiske vinterlekene i 1994 hadde en miljøvennlig profil. Men de bynære jordbruks- og naturområdene er under press. Dette gjelder særlig den dyrkete marken i Nordre Ål mot Storhove. Det er viktig med arealer til boligområder og næringsutvikling, men bruken av disse må avveies mot hensynet til naturmangfoldet og behovet for matproduksjon.

Trafikken gjennom sentrum fører til klimautslipp og svekket luftkvalitet. Dette kan bl.a. reduseres med et bedret kollektivtilbud og helst reduserte priser. Det kan bety at disse må subsidieres. Det finnes byer i Europa med gratis kollektivtilbud.

Kommunens miljøprofil må imidlertid forankres bedre både politisk og administrativt. Dette vil sikres med Venstre i Lillehammers politiske ledelse. I høstens budsjett må det øremerkes midler til en egen miljøvernsjef, som bl.a. skal ha ansvaret for å samordne og fronte kommunens miljøinnsats. På 1990-tallet hadde Lillehammer en slik stilling, men den er blitt borte. Det er blitt sagt at miljøspørsmål i stedet skal integreres all virksomhet. Men dette har ført til at kommunens miljøinnsats er blitt utydelig og oppstykket. Dette vil Venstre endre på!

Arne Chr. Stryken, Lillehammer.
Kommunestyrekandidat for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**