Fremtidsretta byutvikling i Skien

Under denne overskriften hadde to listekandidater fra Skien Arbeiderparti et innlegg i lokalavisene tirsdag 7.juni.
Her ble det listet opp en lang rekke tiltak som etter deres mening skal bidra til “..mer liv i sentrum”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lars Solbakken

La meg med en gang slå fast, at jeg har ikke noe imot noen av de foreslåtte tiltakene, og er positiv til alt som bidrar til en fremtidsretta byutvikling i Skien.
Det jeg imidlertid stiller spørsmålstegn ved, er den manglende beskrivelse og prioritering av tiltakene og hvilke tidshorisonter vi her snakker om.
Det er lett å lage en uprioritert “smørbrødliste” med mange gode forslag.Det kan alle partier gjøre.Men jeg tror ikke det bidrar særlig til den ønskede byutvikling,hvis ikke politikerne blir mer konkrete.
Et eksempel på en slik uprioritert “smørbrødliste” er hentet fra det ovenfor nevnte avisinnlegget til de to listekandidatene Georg Olavi Pøyhønen og Roger Hegland fra Skien Arbeiderparti 7.juni hvor de skriver,
sitat “… Blant endringene/mulige endringer som ligger foran oss nå er bygging av ny Skien videregående skole ;arkiv-og bibliotekløsning ;mulig ny kinoløsning ;viderutvikling av klosterøya ; IKT; Teater etc ;viderutvikling av andre byområder ;oppretting av litteraturhus ;etablering av Ibsenstudier ;utvikling av flere nye leilighetsbygg i sentrum”, sitat slutt.
Dette blir for løst og ufopliktende.
Jeg tror ikke dette bidrar stort til at Skiens befolkning får økt tiltro til at dette er veien å gå for en fremtidsretta byutvikling i Skien.

Mitt forslag til en positiv byutvikling i Skien er basert på en politikk,hvor kommunen,nærings- og kulturlivet samarbeider.
Kommunen vil alltid være den viktigste aktør i byutviklingen og legge premissene for den videre utvikling.
Det er derfor helt avgjørende at man fører en politikk i kommunen hvor unødig byråkrati og detaljstyring unngås, slik at byens nærings- og kulturliv får gode rammebetingelser og kan blomstre.
Det vil skape grunnlag for økt aktivitet i sentrum,flere arbeidsplasser og generere større inntekter til kommunen.
Dette er en prioritert oppgave fra mitt politiske ståsted.

Skal man få til en økt bosetting i sentrum må man tilpasse politikken og regelverket slik at det bidrar til utvikling og ikke er til hinder for dette.
Derfor er det viktig å unngå unødig detaljstyring når det gjelder ombygging og utbygging av leiligheter i Skien sentrum.Men samtidig med dette må kommunen stille klare estetiske krav til utbyggere slik at byens arkitektoniske utvikling også blir positiv.Skien er en flott by i dag og dette grunnlaget må det bygges videre på – med arkitektonisk kvalitet.Dette er det fullt mulig å få til.
Dette er også en prioritert oppgave fra mitt politiske ståsted.

Skal vi få til en positiv og fremtidsretta byutvikling i Skien tror jeg “smørbrødlistenes” tid er forbi.

Nå må det mer konkret handling til!

Lars Solbakken
listekandidat Skien Venstre