E18 må legges i lang tunnel forbi Asker sentrum

E18 er i dag et miljøproblem. Veien deler Asker kommune i to, med begrenset mulighet for kryssing. Dette er spesielt et problem der E18 passerer Asker sentrum, hvor veien slik den i dag ligger er et hinder for videre utvikling av Asker tettsted.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Erling Bergsaker

Foto: privat

E 18 er videre en helsebelastning både i form av støy og luftforurensing. Støy fra trafikk er et alvorlig, men dessverre et altfor lite påaktet helseproblem som påføres mange mennesker i Asker. Eksosutslippene er de senere år endret i innhold og redusert pr enhet, men trafikkveksten gjør at den totale mengden partikkelstøv og avgasser er fortsatt en viktig miljøutfordring som må finne bedre lokale løsninger. Det er også viktig for å gjøre noe med de store globale klimautfordringer som også Asker har et ansvar for å være med og løse.

I Oslopakke 3 inngår at E18 skal legges i tunnel forbi Asker sentrum. Dette er et viktig og riktig grep, og bør gjennomføres så snart som mulig. Det er også viktig at denne tunnelen ikke blir for kort. Det er gjort en konseptstudie av mulighetene. Venstre støtter det alternativet som er kalt lang tunnel Dette åpner for å utvikle tettstedet Asker slik at vi får størst effekt av Asker som knutepunkt tilrettelagt for kollektivtrafikk. Transportbehovet er så stort at det i dag ikke er kapasitet på tog og buss til å løse dette. Togkapasiteten er allerede i dag tilnærmet sprengt. Vi må satse på å bygge ut kollektivtrafikken mest mulig, men dette krever også styrking av E18.

Ivar J. Knai

Foto: privat


Det viktigste med utbygging av E18 blir faktisk å legge til rette for mer bruk av kollektivtrafikk. En forutsetning for utvidelse av E18, er at den bygges med kollektivfelt i begge retninger. Det bør være sammenhengende kollektivfelt mellom Oslo og Drammen. Dette vil styrke fremkommeligheten for busser, og åpne for å øke kapasiteten på denne delen av kollektivtilbudet. Parallelt med forbedring av E-18 vil Venstre arbeide for redusert trafikk på denne veien. Dette må gjøres gjennom bygging av flere innfartsparkeringsplasser langs jernbanenettet og E18. I kommende periode vil Venstre doble antall parkeringsplasser ved lensmannslia ved å bygge lokk over dagens parkeringsplass. Vi vil også være pådriver for økt kapasitet på jernbane og bussforbindelsen mellom særlig Asker og Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**