Bompenger på Røykenveien i Asker — helt feil mener Venstre

Røykenveien er sprengt og utgjør en økende miljøbelastning for de mange, stadig voksende boligområder i Heggedal, Gullhella og Bondi. Det er valg i høst, og heldigvis er Røykenveien kommet opp igjen som tema. Men hvordan og hvem som skal betale finansieringen av den nye Røykenveien ser ikke ut til å ha funnet sin løsning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Inn i en ny bærekraftig tid er det heller ikke sikkert at den planlagte dimensjoneringen av ny Røykenvei er riktig.

Ingvild Tautra Vevatne

Foto: privat


Hvem skaper trafikken
Trafikkmengden og miljøproblemet skapes i stor grad av den store gjennomgangstrafikken fra Røyken og Oslofjordtunellen til E18, en trafikk som skyldes at Rv 23 fra Oslofjordtunellen til E18 i Lier ikke er ferdig. Det er den som skal ta mye av dagens trafikk på Røykenveien, og ikke minst tungtrafikken som tidligere kom igjennom Oslofjordtunellen. Etter den alvorlige ulykka i Oslofjordtunellen tidligere i år, er det ikke sikkert Oslofjordtunellen blir åpnet igjen for store kjøretøy, det kan bety en hel del for beregningen av den framtidige trafikkbelastningen på Røykenveien. Men dersom ny Røykenvei bompengefinansieres, må bommen ligge på fylkesgrensa slik at den ikke ødelegger alle planer for utvikling av Asker sør. For oss i Asker er Røykenveien hovedsakelig en viktig forbindelseslinje mellom boområder der handel, fellesoppvekstmiljø og kulturelle fellesskap er viktig og har lange tradisjoner. En bom et eller annet sted mellom Heggedal og Gullhella vil skape et skille i den delen av bygda vår som nå endelig skal få en etterlengtet utvikling av bolig-, næring- og sentrumsutvikling. Ja selv Jernbaneverket og NSB er med på denne satsningen for å skape et nytt levedyktig sentra og bedre kollektivtilbud for menneskene som bor i denne delen av Asker. Det siste som trengs i denne skjebnetid for Heggedal er «trusselen » om en bom som bare vil øke kostnadene for de som skal være med å legge grunnlaget for at en ny sentrumsutvikling i Heggedal endelig kan la seg realisere.

Behovet for transport av varer og tjenester
Å klare å finansiere hele traséen ny Røykenvei samtidig som ett prosjekt, er neppe mulig. Derfor
mener Venstre fortsatt at en kan bygge ut enkeltparseller som rene miljøtiltak og bedret framkommelighet. Venstre tapte for noen år siden første runde i Heggedal da det kom støyskjermer langs Røykenveien istedenfor ny parsell av Røykenveien. Vi vil fortsatt prioritere følgende parseller: a) Fra grensa til Røyken kommune og til Gui, øst for idrettsanlegget bør legges i kulvert forbi boligområdene. b) Tunellen under Gullhella til Bondi, og c) parsellen Bondi til Asker/E18.

Ta vekk diagonalen fra Vollen til Gullhella (Eid)
Diagonalen mellom Vollen og Gullhella bør kuttes ut av mange årsaker, ikke minst på grunn av store naturinngrep, men også fordi denne diagonalen er svært kostnadsdrivende for hele prosjektet Ny Røykenvei og en faktor som «forsinker» hele prosessen.

Behovet for persontrafikk— et godt kollektivtilbud
Det andre viktige delen i denne saken er at mye av trafikkarbeidet på dagens Røykenvei er persontrafikk fordi en ikke har gode og pålitelige kollektivtrafikksystem. Nå kommer endelig satsningen på Spikkestadbanen. Dette må både Røyken og Asker kommune bygge opp under med blant annet gode innfartsparkeringer og i samarbeid med Ruter utvikle tilbringertjenesten
med buss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**