Bedre for småbedrifter

Framtidens arbeidsplasser er ennå ikke skapt. Derfor trenger vi en politikk som støtter småbedrifter og grundere, sier Tove Frantzen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Næring, verksted, verktøy, bedrift,

Foto: Sesselja Bigseth

Venstre er opptatt av gode vilkår for selvstendige næringsdrivende og de mindre bedriftene, fordi velferdssamfunnet er avhengig av et nyskapende næringsliv. Framtidens arbeidsplasser er ennå ikke skapt. Derfor trenger vi en politikk som støtter småbedrifter og grundere.

Venstre ønsker et nyskapende Norge, der det er enklere å starte og drive egen bedrift og skape nye verdier og arbeidsplasser. Gjennom skattestimuli vil Venstre sikre at mer av nyskapingen som skjer i etablert næringsliv kan omsettes i nye produkter og arbeidsplasser. Vi mener at vi må støtte dem som tør å satse.
Politikk som er bra for de små bedriftene er nesten uten unntak bra for de store, men det er ikke nødvendigvis motsatt. Derfor mener Venstre at det er viktig at vi er opptatt av gode rammevilkår for de minste bedriftene og for selvstendige næringsdrivende.

Derfor vil Venstre:

Innføre et næringsfradrag på linje med minstefradrag for selvstendig næringsdrivende.
Innføre en egen og forenklet aksjelov for små bedrifter hvor man blant annet reduserer størrelsen på aksjekapital, gebyrene og rapporteringen til Brønnøysund og antall avgiftsterminer
Gjøre det enklere å ansette nummer to i enpersonsforetak, blant annet ved å tillate midlertidig ansettelser
Ha gode sosiale ordninger for selvstendige næringsdrivende ved svangerskap, fødsel og omsorg for små barn
Redusere og på sikt fjerne formueskatten