Alstahaug kommune – en sinke på nett!
IKT-Norge gjennomførte sommeren 2011 en undersøkelse om brukeropplevelsen av alle norske kommuners nettsider. Dette er den første undersøkelsen i sitt slag som undersøker brukeropplevelsen av kommunale nettjenester. Alstahaug kommune kommer ikke godt ut på undersøkelsen.
– Alstahaug kommune tar ikke folk på alvor når det gjelder å forenkle hverdagen ved hjelp av gode nettløsninger, sier Hanne Nora Nilssen, førstekandidat for Alstahaug Venstre.
– Alstahaug Venstre har programfestet at vi skal jobbe for et ryddig og enkelt møte med kommunen. Bedre og mer brukervennlige nettsider er en del av dette. Dersom kommunens nettsider blir bedre, vil det ikke bare gjøre hverdagen enklere for folk flest, men vi i Alstahaug Venstre tror også at kommunen kan spare betydelige beløp ved å legge til rette for selvbetjening på nett.
Hanne Nora Nilssen er oppgitt over de stadige lovnadene om at nettsidene skal bli bedre. Nå ønsker hun at arbeidet prioriteres.
– Gode nettløsninger er en vinn-vinn situasjon. Borgerne sparer tid, kommunen sparer penger. Da er det uforståelig at vi ikke klarer bedre enn vi gjør.
– Vi i Alstahaug Venstre ønsker blant annet at det skal være mulig å levere forenklet byggesøknad på nett. Det er en enkel, liten detalj som mange andre kommuner får til.
– Tar vi en titt på de ledende partier sine nettsider her i kommunen, er det kanskje ikke så rart at Alstahaug kommune fortsatt er en sinke på nett!