Vestfold må satse kollektivt

Med årlige 80 millioner kroner til investeringer, og store og små fylkesveiprosjekter på drøye 3 milliarder kroner, vil det ta 40 år å løse disse. Fokuset må derfor bli smarte løsninger som inkluderer økt kollektivsatsing, sa Venstres førstekandidat i fylket, Kåre Pettersen under folkemøtet i Larvik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kåre Pettersen på Økofestivalen

Møtet som ble holdt på Sliperiet i Larvik var det første av tre folkemøter i regi av NRK Vestfold.

-Arbeidet som pågår i fylkeskommunen med regional plan for bærekraftig arealutvikling henger tett sammen med hvordan vi på en best mulig måte skal bruke våre budsjettmidler til samferdsel, sa Kåre Pettersen videre og fortsatte: -Det gjelder derfor å tenke smart og tenke kollektivløsninger.

Vi kan ikke bygge oss ut veiproblemene. Ønsker vi gjennomført fylkesveiprosjekter som ny Nøtterøyforbindelse, ny vei som erstatning for dagens trase i Hogsnesbakken (FV 303), ny Kodalvei (FV 305) , ny veiløsning/tunell FV 303 Torstrand etc. er nok spleiselag mellom fylke, kommunene og bilistene den metoden som raskest kan gi nye løsninger.

Uansett vil det være en storstilt satsing på dobbeltsporet jernbane i fylket som gir den mest komplette løsningen.
Vestfold har med sin befolkningstruktur og beliggenhet alle forutsetninger som skal til for å øke andelen med kollektivreisende.

Med ny firefelts E18 på plass i 2016, er det virkelig på tide å bestemme seg for hvilket årstall en ny Vestfoldbane skal stå klar!

Fra byggingen av nytt dobbeltspor i Tønsberg

Foto: Kåre Pettersen

Da må man tørre å ta grep både med hensyn til statlig regulering for å få ned tids- og ressursbruken samt legge til rette for prosjektfinansiering av en helhetlig utbygging. Dette vil gi indirekte mer kroner til øvrig samferdselssasting i fylket.

Den mest samfunnsøkonomiske og miljøvennlige investeringen vi kan gjøre i Vestfold, vil være å få på plass en ny bane. En dobbeltsporet bane som vil føre til en tredobling av antall reisende sammenlignet med i dag.

I 1875 vedtok man byggingen av dagens Vestfoldbane. 6 år etterpå, i 1881 stod banen ferdig. Datidens politikere klarte å gjøre noen svært framtidsrettede og viktige beslutninger!
Tiden er for lengst inne til å få på plass effektive transportløsninger i Vestfold.

Vestfold Venstres fylkestingsprogram finner du på denne linken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**