Venstre tok opp kommunens saksbehandlingstid

Venstres Svein Abrahamsen tok opp kommunens saksbehandlingstid på møte i kontrollutvalget i Haugesund kommune den 30. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Et enstemmig kontrollutvalg sluttet seg den 30. august til et forslag fra Venstres Svein Abrahamsen om å be rådmannen om å komme tilbake med en oversikt over hvor lang saksbehandlingstiden i kommunen er, innen ulike kommunale virksomheter og sakstyper. Rådmannen må gi en slik oversikt på neste møte i kontrollutvalget den 20. september.

Abrahamsen tok opp kommunens saksbehandlingstid fordi han hadde fått tilbakemeldinger fra privatpersoner og næringsdrivende i Haugesund om at det kan ta lang tid å få svar på henvendelser til kommunen.

Vi har samtidig klare indikasjoner på at lang saksbehandlingstid kan være et problem i enkelte kommunale virksomheter i Haugesund. I brukerundersøkelsen for 2010 svarte hele 55 prosent av brukerne av sosialtjenesten og 44 prosent av den tekniske forvaltningsenheten at de var svært eller meget misfornøyd med kommunens saksbehandlingstid.

En rimelig saksbehandlingstid er viktig for rettssikkerheten til byens borgere. Hvis saksbehandlingstiden for byens næringsdrivende blir for lang kan de tape penger på det.

Haugesund kommune skal etter forvaltningsloven forberede og avgjøre saker uten ugrunnet opphold. En saksbehandlingstid på en måned er en generell norm. Hvis det regnes med en lengre saksbehandlingstid enn dette, skal kommunen gi et foreløpig svar om når endelig svar kan ventes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**