Segregert kultur i Drammen?

DT arrangerte kulturdebatt hvor et av spørsmålene handlet om segregert kulturliv. Er det et problem at Ali og Ola bruker ulike kulturtilbud? I utgangspunktet nei, men det sier endel om mangel på felles kultursosialisering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vi bruker i stor grad det kulturtilbudet vi er blitt tilvendt som barn. Dette har ganske lang tradisjon i Norge. Ordet "finkultur" illustrerer nettop en segregert kulturtradisjon, at man ser for seg at en gruppe mennesker bruker en annen type kulturtilbud (opera, klassisk musikk), enn “vanlige” folk (pop, danse-band).

Ulla Nordgarden

Foto: Torbjørn Tandberg

For å skape en felles kulturtradisjon bør man derfor satser på barna og på de kulturarenaene som i dag allerede har en flerkulturell brukerbase. For sistnevnte er biblioteket en vellykket møteplass for alle byens innbyggere. Venstre har i mange år jobbet for utvidete åpningstider på biblioteket. For førstnevnte er den kulturelle skolesekken en fellesnevner for Drammensbarnas møte med kultur. Denne bør i større grad kunne brukes bevisst som en sosialiseringsarena for barn fra ulike kulturer.

Videre vil kulturskolen kunne være en felles møteplass for barn med ulik bakgrunn. For at dette skal skje må tilbudet utvides, så flere barn vil få mulighet til å benytte seg av kulturskolens mange aktiviteter.

Venstre vil jobbe for at kultur i større grad enn i dag kan brukes i integreringsarbeidet. Derfor satser vi på biblioteket, den kulturelle skolesekken og på kulturskolen

Ulla Nordgarden
1. kandidat Drammen Venstre