Legg utredningen av Lille Hjartøy på is!

I lys av at det i dette bystyremøtet med stor sannsynelighet vil bli vedtatt en kartlegging av næringsarealbehov i Bodø kommune, samt i lys av at den nylig vedtatte fritidskartleggingen betegner Lille Hjertøy som et særlig viktig friluftsområde anser Bodø Venstre det som hensiktsmessig å avvente en videre utredning av Lille Hjertøy til næringsarealbehov analysen er gjennomført.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Utredning av Lille Hjartøy – prosjektplan I
Bodø Venstres alternativer til nedbygging av Lille Hjartøy.

Lille Hjartøy - areal satt av til steinbrudd og tungindustri

Lille Hjartøy – areal satt av til steinbrudd og tungindustri

En grov kalkyle over det som uten altfor store omkostninger kan brukes på Lille Hjertøya, utgjør et areal på rundt 250.000m2.

Nyholmsundet like utenfor dette området er i hovedsak grunt og velegnet til utfylling (jf. den vellykkete utfyllingen av Rønvikleira i sin tid). En tenkt utfylling av masse i området vi har skissert på neste bilde, gir et tilsvarende areal, uten å måtte byggebro/fylling over til Hjertøya.

Burøya - mulig utfylling

Burøya – mulig utfylling

Fra nordøstenden av området vil det være en enkel sak å lage en fylling over til Kvalvikodden, med åpning for småbåttrafikk inn mot Kvalvika.

Kvalvika - alternativ transportløsning

Kvalvika – alternativ transportløsning

Fordeler med en slik fylling:
o Det vil gi lett tilgang til "utømmelige" steinmasser i steinbruddet i Bratten/Kvalvika.
o Man kunne unngå alle problemer med å bygge ny vei langs Kvalvik-fjæra og gjennom boligfelt, slik det har pr.tiden utredes.
o Indre del av Kvalvika kunne skjermes mot sørvest og bygges ut til en attraktiv småbåthavn.
o Man får nye mulige kaiområder mot vest.

I det hele tatt er fordelene ved å satse på dette området som allerede ligger der bare så vidt utnyttet, så store at de burde mer enn oppveie det som måtte være av fordeler ved å satse på Hjertøya. En utbygging her er ikke bare kortsiktig tenking, men vil for all framtid ødelegge en vesentlig side ved Bodø som kystby:
o Alt av nytte- og fritidstrafikk med båt vil måtte tvinges sør for Hjertøyene.
o Innseilingen/utseilingen på nordsiden av byen er spektakulær og en vesentlig del av byens "profil". Et stengt Nyholmssund vil gjøre Bodø fattigere – for besøkende og for fastboende.

Uten å være fagpersoner på slike store utbygginger, tror Bodø Venstre likevel at her er så gode muligheter til å få nye næringsarealer at debatten om Hjertøya kunne legges død en gang for alle. Vi har hørt snakk om dette prosjektet siden 60-tallet, og Bodø Venstre er sikker på at våre etterkommere vil takke oss om vi overlot til nye generasjoner å avgjøre om vi skal gjøre et slikt ugjenkallelig inngrep som dette egentlig er. Det kan vente til Bodø evt. blir en virkelig stor by med presserende arealbehov. Og det kan ligge langt fram i tid

Bodø Venstre v/ Terje Cruickshank fremmer følgende alternativt forslag til innstilling i bystyret 8.september:
1) Prosjektplan I "Utredning av Lille Hjartøy" som forelagt avvises.
2) Denne saken kan gjennopptas med ny saksutredning etter at behovet for næringsarealer er analysert. Denne nye saksutredningen skal inneholde en drøfting mot næringsbehov og en mulighetsanalyse på utfylling av Nyholmsundet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**