Kulturen er limet i samfunnet (leserinnlegg)

Skrevet av Brit Kvassheim, leder i Eigersund Venstre, listekandidat både på fylkestingslista og kommunevalgslista for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Eigersund kommune er i vekst. Innbyggertallet øker og stadig flere i Sør-Rogaland ser med interesse på det som skjer i og rundt den sørligste byen i fylket.

I Eigersund og Dalane er det areal som kan brukes til boligbygging og næringsaktivitet. Vi kan avlaste hardt pressede områder på Nord-Jæren og Jæren.

Egersund er en trivelig by og Eigersund en god kommune å bo i. Det skyldes i høy grad også andre forhold enn at her er god plass til oss som bor her og mange flere. Vi har en flott, variert og lett tilgjengelig natur. Et rikt foreningsliv, festivaler og andre kulturarrangement bidrar til aktivitet og opplevelse.

Mange ildsjeler står på til glede for mange. Det er ikke opplagt at det skal være slik. Kommunen må være tilrettelegger og samarbeidspartner for arrangørene. Økonomisk støtte på dette området gir god uttelling

Kultur er limet i lokalsamfunnet. Det er en overskrift Eigersund Venstre har brukt i programmet for kommende kommunestyreperiode. I programmet har vi en helhetlig politikk rettet både mot de som deltar i foreningslivet og mot de uorganiserte. Fri halleie, støtte til foreningslivet og arrangement, kutt i køene til kulturskolen, bedre lørdagstilbud for ungdom, sommeråpent i Egersunds hallen er noen stikkord.

Venstre ønsker også at det i løpet av den kommende fireårsperioden skal utarbeides en plan for et sentralt plassert flerbrukshus med plass til bibliotek og ulike kulturarrangement. Eigersund kommune har en trang økonomi. Det må ikke resultere i at vi fører en dag til dag-politikk og ikke hever blikket og har visjoner for hvordan kommunen skal videreutvikles..

Et slikt kulturhus skal ha gode og lett tilgjengelige lokaler for biblioteket. Og her skal det være en scene som gir bedre forhold for Riksteateret og for andre besøkende kulturaktører. Og her skal det lokale kulturlivet få muligheter de ikke har i dag.

Vi vet at opplevelser og et variert kulturtilbud har betydning når folk bestemmer hvor de skal bo eller flytte. En offensiv kultursatsing er av stor betydning når vi skal videreutvikle Eigersund som en god kommune å bo i og en attraktiv kommune å flytte til. For lokale bedrifter, som sliter med å holde på eller få arbeidskraften de trenger, vil Venstres kulturoffensiv være et godt bidrag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**