Her vil Venstre ha Bergens Aker Brygge

De andre norske storbyene har greid å transformere de gamle industriområdene til nye hippe bydeler. Indre Laksevåg ligner veldig på Aker Brygge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Les hele saken på Sydvesten på nett eller i tirsdagens papirutgave.

Trond Tveiten

Foto: Tallak Rundholt

Prosjektene i Damsgårdssundet er i ferd med å føre Indre Laksevåg inn i en ny tid. Bydelen skal pusses opp og det trengs. Nå må kommunen ta strategiske grep for å gi Indre Laksevåg en fullverdig ny identitet, med boliger, næring og uteliv, det sier tidligere bydelsstyrerepresentant i Laksevåg bydelsstyre og 8. kandidat på Venstres bystyreliste, Trond Wathne Tveiten.

– En gang var Indre Laksevåg et tett befolket område fylt av et yrende folkeliv. Venstre vil ha denne pulserende aktiviteten tilbake på Indre Laksevåg. De siste ti-årene har Indre Laksevåg vært preget av at verftsindustrien har redusert sin aktivitet i området og at det ikke har vært en klar plan for hva området skal brukes til i fremtiden, sier Wathne Tveiten.

– Alle de andre norske storbyene har klart å transformere de gamle industriområdene til nye hippe bydeler. Indre Laksevåg ligner veldig på Aker brygge i Oslo. Alt ligger til rette for en spennende utbygging av Indre Laksevåg til en bydel i vannkanten med boliger, næring, restauranter, puber osv., sier Wathne Tveiten.

– Heldigvis er det fortsatt aktivitet på verftet på Laksevåg, det gjør det enda mer spennende å utvikle bydelen når vi har levende bevis på områdets spennende historie, sier Wathne Tveiten.

Anders_Skoglund_pressebilde_2011_kvadratisk

Foto: Tor Blaha

– Utviklingen av Damsgårdssundet gir oss en unik mulighet til å tenke nytt i utviklingen av vesentlige områder av Bergen havn. Vi må tørre å fortette mer og utnytte de samme områdene til flere formål. Ny gangbro og gangveier i sjøkanten rundt hele sundet forbedrer adgangen til Indre Laksevåg. Kan man tenke seg noe flottere enn å rusle en tur langs Damsgårssundet for så å nyte det flotte bylivet på en restaurant i vannkanten på Indre Laksevåg? spør bystyrerepresentant for Venstre, Anders Skoglund.

– Målet må være at Indre Laksevåg om ti år er det mest innovative og spennende området Bergen har å tilby. Sier Skoglund. Innen den tid må vi ha fått på plass bybanen tiol Laksevåg legger Wathne Tveiten til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**