God måling – Nytt byråd innen rekkevidde

På BTs meningsmåling går Venstre frem til 6,9 % oppslutning. To mandater kan gi Bergen et alternativt borgerlig flertall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

– Denne målingen viser at det i dag hverken er flertall for et Venstre/Høyre/KrF-byråd eller et Høyre/Frp-byråd. Det er en utrolig spennende situasjon, hvor det – heldigvis – er helt opp til velgerne hvilket av disse to alternativene som får flertall. To mandater til oss er nok, sier Julie Andersland.

Venstretoppen mener det er viktig å holde fokus på innholdet i politikken.

– Vi vil bruke dette til å belyse våre alternative løsninger. Byrådet med Frp vil i praksis opprettholde forholdene i Nygårdsparken, vi vil ha et radikalt løft for rusomsorgen. Byrådet med Frp vil ikke gjøre noe med køproblemene og luftforurensningen, vi vil innføre køprising for å få bedre flyt i trafikken.

Nettavisen kommenterer situasjonen i Bergen slik:

Det ser ut til å bli et spennende valg i Bergen, hvor de siste målingene viser at AP mister relativt sett i forhold til Høyre, og hvor KrF gjør det dårlig. FrP gjør det også forholdsmessig dårlig sammenlignet med 2007. Venstre foretrekker et byråd med Høyre og Krf, og det er ikke mange stemmene i forhold til siste måling som kan gjøre at det kan være reelt. Om Venstre støtter et byråd med FrP er ikke uttalt. Venstre sier selv: Høstens valg står mellom et borgerlig byråd med tyngdepunkt hos Frp, og et borgerlig byråd med tyngdepunkt hos Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**