Framtida begynner i klasserommet

I dagens Harstad tidende har 2.kandidat Maria S. Fjellstad et innlegg om Venstres skolepolitikk. Venstre mener at skolens viktigste oppgave er å gi den enkelte elev et best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner. Læreren er den fremste garantist, og vår viktigste ressurs for å nå disse målene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstres skolepolitikk handler ikke om varmmat, og den handler ikke om frukt. Den handler i liten grad om skolebygg og skolestruktur, den handler om innhold. For å skape innhold er ikke sentralstyring og reformer løsningen, men den gode læreren som brenner for sine elever. Vi som politikere må rekruttere flere og bedre lærere gjennom et femårig praksisnært utdanningsløp og rom for rikelig påfyll av motivasjon gjennom gode systematiske etter- og videreutdanningsløp. Frukt- og grøntordningen koster 241 millioner kroner per år; her er penger som heller burde vært brukt for å sikre oss de topp motiverte og faglig trygge lærerne vi ønsker.

Lærere, rådgivere og rektorer har siden 2005 mottatt over 150 nye rundskriv, forskrifter og lovendringer fra de rødgrønne; gode intensjoner — men pålegg som tar tid fra undervisning til byråkrati. Vi vil gi lærerne mer tid til elevene, ved å redusere skjemaveldet og byråkratiet. Venstre har tiltro til at den enkelte lærer, rektor og skole selv vet best hvordan elevene lærer. I dette ligger også å åpne for mer praktisk undervisning, eventuell utplassering i yrkeslivet og annen tilpasset undervisning — både til de faglig svake, de umotiverte og de faglig sterke elevene.

Noen år tilbake gjennomførte NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, en evaluering av allmennlærerutdanningen; på et tidspunkt da undertegnede selv var styremedlem der. Evalueringen pekte blant annet på behovet for spesialpedagogisk kompetanse inn i skolehverdagen. Venstre mener det er viktig at fagfolka er i felten, nær elevene, på skolene, og ikke sentralisert utenfor elevenes miljø.

Med Venstre får du en skole for kunnskap og like muligheter, der vi har gode lærere som får anledning til å sette elevene først. Godt valg.

Maria Serafia Fjellstad
2. kandidat for Harstad Venstre