Bergen må ta imot flere flyktninger!

Venstre mener at Bergen har et ansvar ovenfor mennesker i nød og overfor mindre nabokommuner og mener Bergen må øke antallet flyktninger i kommunen i 2011, samt styrke kommunens kapasitet til å bosette flyktninger slik at Bergen settes i stand til å imøtekomme IMDIs anmodning om bosetting av flyktninger for 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Idun Bortne

Foto: Tor Blaha

Det er i dag 2000 flyktninger med bosettingstillatelse som fortsatt venter på bosetting i kommunene. Nasjonalt utvalg for mottak og bosetting fattet i mai i år vedtak om at bosettingsbehovet for 2011 økes fra 5300 til 6500 personer. Anmodningstall for 2012 ble samtidig satt til 6700 personer.

Behovet er basert på antall personer som har oppholdstillatelse og bor i mottak, tallet på overføringsflyktninger som Norge forplikter seg til å ta imot og tallet på asylsøkere som det er ventet at vil få oppholdstillatelse. Dette innebærer at det ikke er fattet nok vedtaksplasser i forhold til bosettingsbehovet i 2011.

Det er viktig for integreringsarbeidet at flyktninger raskt får opplæring i norsk og samfunnskunnskap slik at de kan klare seg selv så snart som mulig. For å oppnå dette spiller gode introduksjonsprogram en nøkkelrolle. Økningen i bosettingsbehovet innebærer at flere trenger dette tilbudet. Det blir flere elever i voksenopplæringen og flere trenger plass for språktrening og arbeidspraksis.

God bosetnings- og integreringspolitikk
Kommunen må drive en god bosettings- og integreringspolitikk. Målet er at nyankomne skal finne seg godt til rette og bli rakst integrert i lokalsamfunnet. Det er derfor svært viktig å fremskaffe egnede boliger, kvalifisere voksne nyankomne til arbeid og utdanning, tilby barnehageplass til familier med små barn, ha godt skoletilbud for barn og unge og sikre forsvarlig helsetilbud.

Det er viktig at Bergen kommune bidrar til å få bosatt så mange som mulig i 2011 for å unngå at vi får for mange nyankomne som må vente lenge i mottak og at vi går inn i 2012 med etterslep i bosettingspolitikken.

Idun Bortne
Bystyrerepresentant Venstre