"Det er bra, men arbeidet gjenstår og det vil vi gjerne få til i den kommende perioden.
Venstre på Stortinget har prioritert sykkel i sitt alternative statsbudsjett. På fylkesplan skal vi nå konkretisere målene våre ytterligere", sier vippekandidat Siri Engesæth. "Vi må få til et sammenhengende sykkelveinett i Oslo-regionen. I fylkestinget vil jeg i første omgang kjempe for at vi får sykkelekspressvei fra Asker til Lysaker. En sykkelekspressvei betyr å skille sykkelveien helt fra gående og kjørende. Når dette er vedtatt må vi rett videre og planlegge ekspressveier mot Oslo fra sør og fra øst" avslutter Engesæth.
Her er Venstres forslag:
1. Se Oslo-regionen som ett område, og lage sammenhengende sykkelveinett.
Framkommelighet for syklister må settes i første rekke.
Der det ikke er egne sykkelveier, må veibanen merkes. Særlig i kryss.
Lage brede nok sykkelveier som har nok kapasitet for en økning i trafikken.
Skille gående og syklende.
2. Få på plass planer om sykkelekspressveier.
I vestregionen: Asker Lysaker.
Så må det planlegges ekspressveier mot Oslo fra sør og fra øst.
Hvorfor sykkelekspressvei?
Gjøre sykkel mer konkurransedyktig som framkomstmiddel
Få større deler av biltrafikken over til sykkel det skaper mer plass for yrkestrafikken og de bilene som trenger det.
Skille gående og syklister for å skape tryggere veier for alle.
I tillegg må for eksempel Bærum kommune og Asker kommune lage gode tilførselsveier til sykkelveien langs E18.
3. Belønningsordning for sykkel.
Venstre nasjonalt har gått inn for at byer som er flinke til å legge til rette for at flere kan sykle i stedet for å ta bil, skal belønnes fra staten.
4. Kilometergodtgjørelse for sykkel.
Fylkeskommunen kan innføre en bedre kilometergodtgjørelse i reisereglement. Dette vil øke bruken av sykkel på arbeidsreiser.
De nasjonale sykkelbyene i Akershus er:
Sandvika
Kolbotn
Lillestrøm
Fakta om sykkel og sykkelpolitikk:
I den nasjonale sykkelstrategien (2010-2019) er målet at 8 prosent av alle forflytninger skje med sykkel. Imidlertid faller dette tallet! Andel sykler i bruk som daglig transportmiddel synker. (5 prosent i 2005, 4 prosent i 2009) (Reisevaneundersøkelsen)
Den nasjonale sykkelstrategien foreslo å legge ansvaret over på fylkene og beregnet fylkenes behov for Investeringer i sykkelveier for å komme opp på 8 prosent til 20 milliarder kroner. Denne beregningen ble gjort i 2007.
Det finnes ingen oversikt over planlagte investeringer for sykkelveier i kommunene.
Ingen byer og tettsteder i Norge har et sammenhengende sykkelveinett. Men på nord-Jæren fins Norges eneste sykkelekspressvei og den er superstilig.